Koliko je Rafael Nadal zaradio tokom karijere
Španski teniski as Rafael Nadal se povlači iz sporta nakon Davis Cupa, ali će i dalje imati snažan portfolio investicija i sponzorstava.
Španija će se suočiti s Holandijom u četvrtfinalu Davis Cupa, i to znači da je Rafael Nadal spreman da se oprosti od profesionalnog tenisa. Ovaj 38-godišnji superstar objavio je prošlog mjeseca u emotivnom video snimku na društvenim mrežama da će se povući nakon turnira. To će biti 19 godina nakon što je osvojio prvu titulu na Grand slamu. I 25 godina nakon što je potpisao svoj prvi veliki sponzorski ugovor sa kompanijom Nike.
Tokom četvrt vijeka, Nadal je bio uspješniji od gotovo bilo koga ko je ikada uzeo reket u ruke. Njegove 22 titule na Grand slamovima postavile su rekord u muškoj konkurenciji, koji je kasnije nadmašio Novak Đoković. Njegova zarada od 134,9 miliona dolara u karijeri druga je u istoriji ATP tura, odmah iza Đokovića. Nadal je takođe zaradio više od 415 miliona dolara od sponzorstava, nastupa i drugih poslovnih poduhvata, što ukupno prema Forbes procjenama iznosi više od 550 miliona dolara prije oporezivanja.
Nenadmašni Roger
Daleko je iza velikog rivala Rogera Federera, koji je tokom svoje izuzetne karijere do penzionisanja 2022. godine stekao 1,1 milijardu dolara. Nadal je, međutim, otprilike na istom nivou s Đokovićem, koji i dalje dominira u tenisu sa 37 godina. Ipak, nijedan drugi teniser ne može da se približi tim brojkama. Čak je i Serena Williams, koja je osvojila 23 Grand slam titule i postavila nove standarde za zarade ženskih sportista prije nego što je napustila sport 2022. godine, iza Nadala za oko 120 miliona dolara.
„Mislim da on i dalje ‘štampa’ novac“, kaže jedan teniski agent o Nadalu, koji je u protekloj godini van terena zaradio procijenjenih 23 miliona dolara. „Ne radi ništa osim ako nije velika zarada. On je i dalje Rafa Nadal“.
Niko ga nije napustio
Nije promijenio pravila igre u marketingu poput Federera (jedan od samo sedam sportista koji su zaradili više od milijardu dolara dok su još bili aktivni) ili Williams (koja je postala jedna od najbogatijih žena u Americi sa bogatstvom koje Forbes sada procjenjuje na 340 miliona dolara). Ipak, Nadal je zadržao snažan i stabilan sponzorski portfolio. To je rijetkost u tenisu, gdje se sponzorski ugovori mijenjaju svakih nekoliko godina.
Pored dugogodišnje saradnje s kompanijom Nike, Nadal je vezan za Kiu od 2004. godine. Ugovor je potpisao godinu prije nego što je zabilježio proboj osvajanjem Roland Garrosa. Koristi Babolat rekete još od 1995. godine. Tada je kao devetogodišnjak bio juniorski igrač, a prvi međunarodni ugovor s tom kompanijom potpisao je 2001. Sarađuje i s brendovima Richard Mille od 2010. godine i Telefónica od 2014. godine. Infosys, Louis Vuitton i Subway neki su od novijih dodataka u portfoliju koji broji više od desetak brendova.
„Mnoga sponzorstva su došla tokom perioda kada je bio povrijeđen i nije bio u centru pažnje, što govori mnogo o tome šta je učinio za te brendove“, kaže Joe Favorito. Dugogodišnji marketinški konsultant i bivši izvršni direktor WTA tura dodaje: „Niko ga nije napustio“.
Imidž borca
U ranim godinama, Nadalov donekle nesiguran engleski mogao je ograničiti njegov globalni utjecaj. Ali, počeo je da privlači pažnju marketinških stručnjaka oko 2011. godine. Tada je prvi put zaradio više od 20 miliona dolara van terena nakon osvajanja četiri Grand slama u pet pokušaja. „Ono što je Rafa imao više od bilo koga drugog bila je njegova emocija, i nosio je na rukavu“, kaže Favorito.
On takođe ističe da je Nadalov osjećaj za modu, uključujući boju njegovih patika, učinio da bude odmah prepoznatljiv. Sponzori su bili posebno privučeni njegovim neprestanim rivalstvom s Federerom. Manji turniri bili su spremni da im plate po više od milion dolara samo da se pojave.
Roger je bio klasičan, elegantan tip zvijezde, dok je Rafa bio suprotnost, borac sa isiječenim rukavima i dugom mediteranskom kosom. Mislim da su se savršeno dopunjavali“, kaže Stuart Duguid suosnivač agencije za talente Evolve. On predstavlja aktuelne zvijezde poput Naomi Osake i Nicka Kyrgiosa. „Vjerovatno ne bismo mogli da zamislimo karijeru jednog bez drugog na mnogo načina“.
Kultni status
U svojoj rodnoj Španiji, Nadal je na potpuno drugačijem nivou. „Vjerovatno je veći nego što je LeBron James u SAD“, kaže Dugid. Ističe da je Nadal imao konzistentnu vidljivost kakvu većina ostalih španskih sportista, koji dolaze iz timskih sportova, nikada nije postigla. Favorito, koji se sjeća Nadala sa prethodnog Davis Cupa u Španiji, još je direktniji u opisu njegovog mjesta u panteonu zemlje: „To je gotovo božanski status“.
Mnogi, ako ne i svi Nadalovi sponzori, vjerovatno će ga podržavati i u penziji. Već je pokazao da može biti relevantan promotivni ambasador čak i kada ne igra. Povrede su ga ograničile na samo devet turnira u posljednje dvije sezone, uključujući samo dva od posljednjih osam Grand slamova.
Federerovo iskustvo služi kao primjer. Švicarska teniska legenda (43 godine) i dalje zarađuje procijenjenih 95 miliona dolara godišnje nakon što se povukao iz tenisa. Zadržao je saradnju s većinom partnera iz igračkih dana.
Penzionisanje donosi i jednu prednost za marketinške aktivnosti. Aktivni igrači, ograničeni cjelogodišnjim rasporedom turnira, obično pokušavaju da zguraju sve svoje obaveze prema brendovima u nekoliko slobodnih dana. Nadal će odjednom imati mnogo više vremena da se posveti partnerima, ako to bude želio.
Izbjeći sudbinu Samprasa
To, međutim, nosi važnu napomenu. Nadal će morati da radi na tome da ostane u centru pažnje poput ikona iz drugih sportova, Toma Bradyja i Davida Beckhama. To mora da ne bi postao sljedeći Pete Sampras, zasjenjen novom generacijom teniskih velikana. Jannik Sinner i Carlos Alcaraz već postavljaju temelje za rivalstvo koje bi moglo definisati novu eru. Osvojili su šest Grand slam titula prije nego što su napunili 24 godine.
Nadal će također morati da očuva ugled, nakon što je možda napravio prvi veliki marketinški gaf u karijeri postavši ambasador Saudijske teniske federacije u januaru. Iako se vjeruje da mu ovaj ugovor donosi više miliona dolara godišnje, navijači, posebno u Španiji, kritikovali su ga zbog učestvovanja u kampanji „sportswashing-a“ koja skreće pažnju sa istorije kršenja ljudskih prava u Saudijskoj Arabiji.
Investiranje i pokretanje biznisa
Ipak, Nadal uzima sudbinu u svoje ruke kroz poduzetničke poduhvate. Stiče vlasničke udjele i pokreće sopstvene biznise. Nedavno je uložio u Playtomic, startup koji pomaže amaterskim teniserima da rezervišu termine na terenima. I navodno razvija luksuzne stambene nekretnine na španskoj obali Costa del Sol. Također je vlasnik tima za električne čamce u seriji E1 i restorana Tatel zajedno sa Pauom Gasolom i Cristianom Ronaldom. A prošle godine je u saradnji sa Meliá Hotels pokrenuo brend rizorta pod nazivom Zel.
Možda mu je najdraži projekat teniska akademija u njegovom rodnom gradu Manakoru, na španskom ostrvu Mallorca. Akademija je stekla brojne poštovaoce u svijetu sporta. Pomogla je u razvoju Caspera Ruuda, koji je sada stalni član ATP-ovih najboljih 10 igrača.
„Mislim da to nije opcija dostupna većini sportista. Rezervisana je za one najelitnije ili posebno relevantne“, kaže Dugid o Nadalovom rastućem pristupu poslovanju, s manje naglaska na tradicionalna sponzorstva. „Mislim da ga inspirišu ljudi poput Kobea Bryanta i LeBrona Jamesa, koji su uspjeli da steknu vlasničke udjele u kompanijama i preuzmu rizike koji su se na kraju isplatili desetostruko ili više“.
Autor: Brett Knight, Forbes
Here’s How Much Rafael Nadal Earned During His Tennis Career