Francuski borbeni avioni u Ukrajinu bi trebali stići u aprilu: Šta to znači za zračne snage?

Aktuelnosti Forbes 24. okt 2024. 11:59
featured image

24. okt 2024. 11:59

Avioni bi trebali letjeti u bitke naoružani kliznim bombama i krstarećim raketama. Prva tri francuska aviona Dassault Mirage 2000-5 u Ukrajinu bi trebala stići do kraja travnja, izvijestile su francuske novine La Tribune. Također potvrđuju ono što je francuski predsjednik Emmanuel Macron sugerirao kada je obećao avione Ukrajini još u lipnju: supersonični borbeni zrakoplovi bit će prilagođeni najboljem ukrajinskom naoružanju francuske izrade, uključujući krstareće rakete SCALP-EG i klizne bombe Hammer.

Sposobni da pogode mete na udaljenosti od čak 250 kilometara, avioni će sigurno proširiti kapacitete ukrajinskih zračnih snaga za duboke napade na ruske mete u okupiranoj Ukrajini.

Ovo nije bilo automatski zajamčeno. U francuskim zračnim snagama ovi avioni bili su namijenjeni zračnim bitkama, a i tajvanske zračne snage računaju na upravo ove avione za potencijalna presretanja kineskih aviona.

Namjena na fronti

Ukrajinske zračne snage ipak više trebaju avione za napade na mete na tlu – zadatke zračnih borbi ostavili su svojoj rastućoj floti od zasad 85 zrakoplova F-16, dobivenih iz Europe. Mirage 2000 će letjeti zajedno s bombarderima Suhoj Su-24, trenutno jedinima u ukrajinskim zračnim snagama koji prenose krstareće rakete.

Nije da će Ukrajincima uskoro ponestati ovih supersoničnih aviona Su-24. Naslijedili su oko 200 ovih aviona iz SSSR-a, a mnogi od njih još uvijek se mogu popraviti i koristiti.

Oko desetak aviona iz Francuske za Ukrajinu će biti dodatak, a broj napada koje će zračne snage moći izvesti ovisit će mnogo više o raspoloživim raketama nego o raspoloživim avionima. Nejasno je koliko je raketa SCALP-EG i njima sličnih, britanskih raketa Storm Shadow Ukrajina već dobila, kao i koliko bi ih mogla dobiti u narednim mjesecima.

Wikimedia Commons via FORBES

Nestašica krstarećih raketa

Prije 2022. godine, britanske zračne snage vjerojatno su u inventaru imale manje od 1.000 raketa Storm Shadow, dok su Francuzi imali manje od 700 raketa SCALP-EG. Ni Britanci ni Francuzi neće se odreći svih ili većine svojih raketa, što znači da će ih Ukrajina dobiti nekoliko stotina, maksimum.

Francuska industrija pokušava pronaći još projektila koje bi mogla poslati Ukrajini. Radio France Internationale prenosi kako proizvođač raketa MBDA restaurira stare rakete SCALP-EG za isporuku Ukrajini, a moguće je i kako Francuska vlada nabavlja stare rakete iz inozemstva i prosljeđuje ih u Ukrajinu.

Avioni Su-24 i Mirage 2000-5 također mogu prenositi i francuske klizne bombe Hammer. Suhoj može prenositi i nove klizne bombe ukrajinske izrade koje bi zapravo mogle biti bliska kopija francuskih, što znači da bi trebale moći funkcionirati u Mirageu 2000-5.

Velika razlika između krstarećih raketa i kliznih bombi je domet. Bombe mogu letjeti oko 65 kilometara, što je četvrtina dometa raketa Storm Shadow ili SCALP-EG. Prema tome, avioni koji napadaju kliznim bombama moraju letjeti mnogo bliže ruskoj protuzračnoj obrani.

To je vrlo riskantno i može donijeti veće gubitke. Ukrajinskim zračnim snagama ne bi bila velika utjeha da na taj način moraju koristiti svoje dugo iščekivane francuske Mirage 2000-5.

Autor originalnog članka: David Axe, Forbes
(Prevela: Nataša Belančić
)