Pao most, bujaju teorije zavjere: Od hakera, preko Baracka Obame i Netflixa do osvete Ukrajinaca
Kolaps mosta Francis Scott Key u Baltimoru u utorak ujutro izazvao je bujanje teorija zavjere na internetu, od tvrdnji da su za to odgovorni hakeri do posmatrača koji ukazuju na sličnosti sa filmom na Netfliksu koji je producirala porodica Obama, iako zvaničnici nastavljaju da opovrgavaju glasine.
Bijelа kućа i ogranak FBI u Baltimoru su odbacili tvrdnje da je teretni brod koji je izgubio napajanje i udario u most namjerno hakovan, teoriju koja se uglavnom širila postom kontroverznog influensera Endrjua Tejta, koji tvrdi da su brod hakovali „strani agenti SAD-a“. Post je bio pregledan gotovo 19 miliona puta do srijede popodne.
Sličnu teoriju širila je i republikanska kongresmenka Mardžori Tejlor Grini, koja je u postu na mreži X zahtjevala „ozbiljnu istragu“ i podijelila video snimak sa naloga poznatog po teorijama zavjera MJTruthUltra, koji je širio neutemeljene tvrdnje da je brod hakovan.
Zvaničnik Bijele kuće je u utorak rekao da nema „nikakvih naznaka zlonamjernih namjera“ u tragediji, a FBI je objavio da „nema konkretnih i vjerodostojnih informacija koje bi ukazivale na veze sa terorizmom u ovom trenutku“.
Met Volas, influenser sa 1,6 miliona pratilaca, iskoristio je svoju platformu da povuče veze između sudara i Baraka i Mišel Obame putem Netfliks filma „Leave the World Behind“, koji je producirala porodica Obama, a koji je prikazao naftni tanker koji se nasukao na obali Long Ajlenda usred nacionalnog prekida snabdijevanja električnom energijom.
Volasov post sugerisao je da je film na neki način predvidio događaj, a potom je uslijedio video snimak u kojem je sugerisao da sudar „sve povezuje s jednom osobom“ – bivšim predsjednikom Barakom Obamom.
Druge teorije tvrde da je sudar organizovao Ukrajinac koji je bio za kormilom, u cilju osvete protiv Sjedinjenih Američkih Država, da je most bio posebno ciljana meta onih koji pokušavaju da potkopaju Ameriku, jer što nosi ime autora američke himne „Star Spangled Banner“ Frensisa Skota Kija ili da su eksplozivne naprave bile postavljene na most, čime je efekat sudara dodatno pojačan.
Kasno sinoć po evropskom vremenu, stigla je informacija da su dva tijela radnika izvučena iz rijeke i da su mrtvi. Prema nezvaničnim informacijama, nađeni su u vozilu, a vlasti vjeruju da svih šest radnika koji su bili na mostu i radili na popravci rupa nisu više živi.
Sekretar za transport Pit Butidžidž rekao je da je „još uvijek prerano biti siguran“ koliko će vremena biti potrebno za popravku i ponovno otvaranje mosta Frensis Skot Ki u Baltimoru, koji je pao nakon što je teretni brod udario u stub – ali je podsjetio novinare da je originalni most izgrađen za pet godina, dok je upozorio da proces obnove „neće biti brz, lak ni jeftin“.
Butidžidž je rekao da „to ne znači da će biti potrebno pet godina za zamjenu mosta“, iako precizniji vremenski okvir neće biti dostupan dok se ne završi istraga Nacionalnog odbora za bezbjednost saobraćaja kako bi se utvrdilo stanje preostalih dijelova.
Putnici će u međuvremenu biti preusmjereni kroz tunel ispod baltimorske luke i teretni brodovi će biti preusmjereni na luke u Njujorku, Nju Džersiju i Virdžiniji.
Butidžidž je rekao da je procjenjeno da je dostupno oko 950 miliona dolara u fondovima za hitne slučajeve koje je rezervisala Bajdenova administracija u okviru Zakona o infrastrukturnim investicijama i radnim mjestima, ali nije odmah mogao da potvrdi koliki dio tog fonda će biti odmah dostupno za oporavak Baltimora.
Butidžidžu se pridružio viceadmiral Piter Gotije, koji je potvrdio da teretni brod Dali nije prosuo nijedan opasan materijal u zaliv Čisapik. Brod i dalje ostaje u luci, sa procjenjenih 5,5 miliona litara mazuta u svojim rezervoarima, kao i nekoliko kontejnera sa opasnim „mineralnim uljima“, rekao je Gotije, ali je dodao da vjeruje da nisu pretnja za javnost.
„Većina tih kontejnera je bliže komandnom mostu i nisu pogođeni oštećenjem broda“. Ostatak tereta, uključujući kontejnere koji su pali u vodu, sadrži „širok spektar upakovanih materijala“ i „potrošačke proizvode“, rekao je Gotije. Obalska straža sada sarađuje sa NTSB-om u istrazi i saobraćajnim inženjerima vojske na uklanjanju broda iz zaliva.
Vrijednost tereta koji se svakodnevno kreće kroz luku Baltimora iznosi 100 miliona dolara, prema tvrdnjama Butidžidža. Oko desetak teretnih brodova još je zarobljeno u luci Baltimor i ne može da je napusti dok se Dali ne ukloni, rekla je Obalska straža. Pored toga, luka zapošljava oko 8.000 radnika, plaćajući im oko dva miliona dolara dnevno.
Meri Vitfil Rolofs, Zakari Folk, Brajan Bušard, novinari Forbes