Kako je Iris Apfel postala ikona u svojim 90-im
Ona je bila doajen dizajna koja je starenje pretvorila u visoku umjetnost. „Gerijatrijska starleta“ – tako je podnaslovila svoju biografiju – koja je do kraja ostala blistavo bistra i veća od života. Iris Apfel, američka poslovna žena, dizajner interijera, modni dizajner i glumica, umrla je 1. marta u svom domu u Palm Beachu u dobi od 102 godine.
Bila je blistava Njujorčanka, čija je filozofija oličena u njenoj drskoj izjavi: “Volim veliko i hrabro i puno pizza.” To je bio samo jedan uzbudljiv trenutak u filmu reditelja dokumentarca Grey Gardens, Alberta Mayslesa iz 2014. Apfel je ostala vječno mlada u srcu, po vlastitim riječima “najstarija živa tinejdžerka na svijetu”.
Bila je prepoznatljiva po svojim nezaboravnim odjevnim kombinacijama – i radosnom, nasmijanom licu. Apfel je imala talenat da privuče pažnju u bilo kojoj modnoj kolumni, kao i na svom Instagram nalogu (koji ima više od dva miliona pratilaca).
Eno je, sjedi usred poslastica od žutih volana, ili sa tonom bižuterije oko vrata. Drugačiji blistavi izgled za svaki dan i priliku – ali ono što se decenijama nije promijenilo bila je njena besprijekorna srebrna nakićena frizura, koraljno crvene usne i ogromne naočale – simbol beskonačnosti s crnim okvirom – širi od njenog lica.
Ako je Apfel bila viđena kao kič i ekscentrična, to joj je bilo u redu. Voljela je biti ona na koju su sve oči uprte, bilo da se radi o prvom redu modne piste, na premijeri filma ili samo u kupovini na Petoj aveniji. Ova “slučajna ikona” – naziv njene biografije iz 2018. – bila je predivno osvježavajuća među ponekad ozbiljnim poznavaocima mode.
Odrastanje
Apfel je odrasla s modom u porama, a ljubav se razvijala dok je gledala kako njena majka, rođena u Rusiji, vodi svoj modni butik u New Yorku. Ona je za The Guardian rekla da je majka “naučila mnogim stvarima”. Sa 11 godina je pretraživala buvlje pijace u blizini svoje kuće u Kvinsu u Njujorku, skupljajući starinske torbe, slatke svilene haljine i kostimski nakit koji bi činio njenu izuzetnu kolekciju.
I iako je završila obuku – umjetnički koledž, a zatim radila kao modni tekstopisac za Women's Wear Daily – Apfelov talenat kao inovatora stila pokazao se u njenim 20-im godinama, kao kada je uočila i obukla odjevni predmet koji je trebao preuzeti modu: farmerke.
Možemo zamisliti da je traper cool izumio Marlon Brando u The Wild One (1953.), ili Marilyn Monroe u The Misfits (1961.), ali Apfel je bila ispred ovih holivudskih zvijezda. „Četrdesetih sam vjerovatno bila prva žena koja je nosila farmerke“, kaže ona u sceni u Iris.
Ta “vizija” se vidi u nekim od dizajnera koje je zagovarala posljednjih godina, sa izjavama ljubavi prema Ralphu Rucciju, Isabel Toledo i Naeemu Khanu. Tako je uvijek bilo, a vidi se šta je odabrala da obuče za svoj prvi izlazak sa Karlom Apfelom, svojim budućim mužem.
Umjesto male crne haljine Coco Chanel (previše očigledne), odabrala je LBD Normana Norrela („Američka Balenciaga“). Bio je to hit – njena ličnost ga je osvojila – i nakon što se udala za Carla 1948. (zajedno su bili 67 godina, do njegove smrti 2015.) pokrenuli su Old World Weavers, svoj tekstilni posao koji proizvodi replike tkanina. Veliki uspjeh su ostvarili, a njihovi klijenti su bili Jackie Kennedy i Grete Garbo pa sve do Bijele kuće: Iris je bila konsultant za restauraciju za administracije devet predsjednika, uključujući Eisenhowera, Nixona i Clintona.
Postati influencer
Svijet se uspravio da je prizna kao zvijezdu, koja je cijeli život gradila brend baziran oko nje, a ubrzo je bila tražena da prodaje sve, od automobila do tehnoloških startupa. 2018. je bila model za Vogue; a Mattel je od nje napravio srebrnokosu Barbiku.
Apfelova popularnost je možda znak vremena. Posljednjih decenija stariji poznati modni modeli, poput Carmen Dell'Orefice, 92, i Daphne Selfe, 95, sve se više smatraju glamuroznim, relevantnim i traženim.
Fotograf Ari Seth Cohen rekao je kako Apfel promovira “ličnost i lični izraz, a ne mladalačku ideju savršenstva i ljepote”.
Drugi obožavatelj je Tommy Hilfiger: “Iris Apfel je postala svjetski poznata modna ikona zbog svog nevjerovatnog talenta ne samo kao umjetnice, već i kao influenserke”, rekao je. “Ona je imala nevjerovatan uticaj na toliko ljudi svojim ogromnim srcem i magičnim dodirom sa svima koje sretne.”
U dobi od 91 godine, postala je najstarija naslovna zvijezda magazina Dazed, i svakako je njena slava samo rasla tokom svoje devete decenije, ka još jednom vrhuncu u 97. godini, sa manekenskim ugovorom sa IMG-om. Posljednjih godina glumila je u kampanjama za H&M, eBay i Citroën. U 101. godini započela je svoju prvu kozmetičku kampanju kada je sarađivala sa Ciaté London na liniji šminke.
Ovaj nivo postignuća nije bio iznenađenje za dizajnera Dries Van Notenena, koji je u svojoj biografiji s ljubavlju razmišljao o tome šta je Iris Apfel za njega značila: „Rijetko sam sreo nekoga tako živog, vitalnog, živahnog, radosnog kao Iris”, rekao je, piše BBC.