Slovenija počinje subvencionirati električne bicikle. Kako to radi Hrvatska?
Električni bicikli sve su popularniji u Evropi. Slovenija uvodi njihovo subvencioniranje, a Hrvatska posljednjih godina subvencionira samo one koje kupuju gradovi, općine, javne kompanije i nacionalni parkovi.
Slovenija će ove godine objaviti javni natječaj za subvencioniranje električnih bicikala.
Hrvatska to već godinama radi, ali iz Fonda za zaštitu okoliša i energetsku učinkovitost za Forbes Hrvatska pojašnjavaju kako su odustali od subvencioniranja građana.
Sufinansirali su ih na samom početku provedbe programa Vozimo ekonomično 2018. i 2019. godine, jer su željeli potaknuti veće korištenje takvog oblika prijevoza.
No, s obzirom da je primarni cilj Fonda smanjenje štetnih emisija iz prometa, prioritet im je financirati vozila koja su alternativa onima na fosilna goriva.
Od 2020. godine poticaje za kupnju električnih bicikala su davali isključivo javnim tvrtkama, nacionalnim parkovima i parkovima prirode te gradovima i općinama.
Cilj im je dodatno potaknuti lokalne jedinice da oforme sustave javnih gradskih bicikala, kao alternativni oblik mobilnosti – osobito u urbanim sredinama.
Kroz prijašnje javne pozive sufinancirala se nabava pet do 15 komada bicikala, s maksimalno do 5.000 kuna (oko 660 eura) po biciklu, odnosno bespovratnim sredstvima koja ne prelaze 40 posto njihove cijene.
S financiranjem ovakvih programa Fond planiramo nastaviti u skladu s našom klimatsko-energetskom politikom.
Grad Varaždin ove će godine izdvojiti 50.000 eura za subvencioniranje kupnji i servisa običnih bicikala. Kako piše Energetika.net, Varaždinci za kupnju novog bicikla mogu dobiti 60 eura subvencije, a za servis 50 posto iznosa, odnosno maksimalno 40 eura.
Tim mjerama želi se potaknuti svakodnevno korištenje bicikala u prometu.
Austrija subvencionira sklopive bicikle
Forbes Slovenija izvještava kako će se u toj državi ove godine po prvi put organizirati javni natječaj za električne bicikle, no kako se još ne znaju detalji.
Prodaja električnih bicikala u Europi ubrzano raste. Prema podacima Europske udruge industrije bicikala (Conebi), u 2022. godini u EU i Velikoj Britaniji prodano je 14,7 miliona običnih bicikala i 5,5 miliona električnih bicikala (ili s dodanim električnim pogonom).
Dok je prodaja običnih bicikala bila 9,1 posto manja nego 2021. godine, kada je prodaja bicikala procvjetala zbog pandemije i zatvaranja, prodaja električnih bicikala zabilježila je 8,6 posto rasta u 2022. godini. Najviše u Njemačkoj, Francuskoj i Nizozemskoj.
Donositelji odluka širom Evrope također potiču kupnju električnih bicikala u nadi da će smanjiti promet automobila, posebice u gradovima.
Austrija, primjerice, od prošlog ožujka nudi subvenciju od 600 eura za kupnju običnog ili električnog sklopivog bicikla kako bi potaknula putovanje javnim prijevozom.
Uvjet je da je primatelj zaposlen i ima godišnju kartu za javni prijevoz. Država pokriva 450 eura, a sportska trgovina u kojoj je bicikl kupljen 150.