Kako je bojkot kompanija koje podržavaju rat Izraela u Gazi uzdrmao velikane: Dionice McDonald's-a pale za 4%
Lanac brze hrane McDonald's izazvao je bijes izraelskih kritičara i pro-palestinskih aktivista, posebno na Bliskom istoku, kada je izraelski ogranak kompanije dao hiljade besplatnih obroka izraelskim vojnicima u oktobru nakon napada Hamasa, a nakon čega je Izrael pokrenuo punu zračnu i kopnenu ofanzivu na civilne infrastrukture u Gazi.
Od oktobra, aktivisti širom svijeta pozivaju na bojkot kompanija koje podržavaju Izrael. Uticaj je izraženiji na Bliskom istoku, gdje je registrirano najmanje 5 posto McDonald's-ovih franšiza. Dok je cilj rasta prodaje na Bliskom istoku, Indiji i Kini bio postavljen na 5,5 posto od oktobra do decembra, kompanija je ostvarila rast od tek 0,7 posto, što jasno ukazuje da su dionice kompanije pale za oko 4%. Gigant burgera je među nekoliko zapadnih brendova koji su osjetili snagu bojkota zbog njihovog proizraelskog stava u sukobu između Izraela i Hamasa.
Lanac brze hrane prijavio je svoj prvi kvartalni gubitak prodaje u skoro četiri godine zbog slabog rasta svog međunarodnog poslovnog odjela. Njegov šef je ranije priznao uticaj sukoba, rekavši da je bojkot “rat s dezinformacijama”. McDonalds je jedna od nekoliko zapadnih korporacija, uključujući Starbucks i Coca Colu, koje su doživjele bojkot od strane pro-palestinskih aktivista. Kompanija je saopćila da je sukob “značajno uticao” na performanse na nekim prekomorskim tržištima u četvrtom kvartalu 2023.
Uticaj međunarodnog bojkota
Bojkot izraelskih kompanija zbog rata u regiji Bliskog Istoka, može imati širok spektar uticaja na poslovanje tih kompanija. Evo nekoliko načina na koje takav bojkot može uticati na njihovo poslovanje:
Finansijski gubici: Ako se bojkot usmjeri prema proizvodima ili uslugama kompanija, to može dovesti do značajnih finansijskih gubitaka. Smanjenje prodaje može direktno uticati na prihode kompanija, posebno ako su izvozno orijentisane.
Reputacijska šteta: Bojkot izraelskih kompanija ili kompanija koje podržavaju Izrael, može dovesti do negativnog javnog mišljenja o tim kompanijama i njihovim proizvodima ili uslugama. To može rezultirati dugoročnom reputacijskom štetom, koja može otežati privlačenje kupaca ili investitora u budućnosti.
Smanjenje investicija: Investitori, posebno oni koji se drže principa društvene odgovornosti, mogu odlučiti da povuku svoje investicije iz kompanija koje su meta bojkota. To može dovesti do smanjenja priliva kapitala i otežati kompanijama da finansiraju svoje operacije i projekte.
Otežan pristup tržištima: Bojkot može dovesti do administrativnih prepreka i restrikcija u nekim zemljama ili regijama, što otežava kompanijama pristup tim tržištima. Ovo može ograničiti njihov rast i potencijal za ekspanziju.
Smanjenje poslovnih partnerstava: Kompanije iz drugih zemalja ili regiona možda će se distancirati od izraelskih partnera kako bi izbegle bilo kakvu asocijaciju s kontroverznim političkim situacijama. To može dovesti do gubitka poslovnih prilika i smanjenja međunarodne saradnje.
Međutim, treba imati na umu da će stvarni uticaj bojkota zavisiti od različitih faktora, uključujući intenzitet bojkota, ekonomske veze između zemalja, političke okolnosti i reakciju samih kompanija. Takođe, neke kompanije mogu preduzeti mjere za ublažavanje uticaja bojkota, poput diverzifikacije tržišta ili poboljšanja društveno-odgovornih politika.
Potrošačka potrošnja u Kini, drugom najvećem tržištu McDonald'sa, također je ostala slaba uprkos mjerama podrške vlade. Iako McDonald's ne obezbjeđuje prekid prodaje na pojedinačnim međunarodnim tržištima, primijetio je da su promocije u cijeloj industriji porasle u Kini tokom kvartala jer restorani žure da ožive slabu potražnju.
Poslovanje McDonald'sa u SAD-u također je pokazalo znakove slabosti, posebno s potrošačima s niskim prihodima koji su smanjivali veličinu narudžbi ili trgovali jeftinijim artiklima. To je rezultiralo rastom uporedive prodaje u SAD-u za 4,3% u kvartalu, što je malo manje od procjena rasta od 4,4%.
Korporacija je imala koristi od inflacije cijena, zabilježivši svoj najveći rast prodaje u Sjedinjenim Državama, dok je također povećala prodaju u Velikoj Britaniji, Njemačkoj i Kanadi. Ali njegovo poslovanje u SAD-u zabilježilo je slabiji rast prodaje nego što se očekivalo, jer su kupci s nižim primanjima naručivali manje hrane i birali jeftinije artikle na meniju. Prošle sedmice, Starbucks je također smanjio svoje godišnje prognoze prodaje, dijelom zbog manjeg broja kupaca koji posjećuju trgovine na Bliskom istoku. McDonald's je u ponedjeljak saopštio da misli na porodice i zajednice pogođene sukobom u regionu.