BHANSA kolateralna šteta tuđeg duga: Hoće li utorak biti riješen problem finansiranja ili će BiH izgubiti kontrolu nad svojim nebom

Ne stišava se bura u vezi slučaja Viaduct i otplate duga RS od oko 56 miliona KM, koje mora platiti BiH, kao međunarodno pravni subjekt i tužena i presuđena strana u arbitražnom postupku koji se završio u korist slovenačke kompanije. Dok zemlja ulazi u vikend, od utorka i nove sjednice Vijeća ministara očekuje se mnogo, naročito očekuju one institucije čije poslovanje je zbog pljenidbe imovine i blokiranja računa zbog neotplate duga, i najviše ugroženo. Reprezentativni sindikati u okviru Agencije za pružanje usluga u zračnoj plovidbi BiH (BHANSA), zajedno sa Udruženjem kontrolora letenja BiH, uputili su apel svim nadležnim institucijama da hitno ispune svoje obaveze i spriječe bilo kakvo narušavanje stečenih prava radnika BHANSA-e.
Kako je BHANSA postala žrtva
Posjećamo, 2004. godine Vlada Republike Srpske dodijelila je koncesiju Viaductovoj firmi HES Vrbas za izgradnju hidroelektrana Krupa i Banjaluka-Niska. Međutim, ugovor je raskinut nakon što je Vlada RS, 2013. godine nekoliko kilometara uzvodno, dodijelila koncesiju za izgradnju Hidroelektrane Bočac 2 Elektroprivredi RS čime su ugroženi Viaductovi projekti na tom području (onemogućena je izgradnja Hidroelektrane Krupa).
Slovenačka firma Viaduct i drugi pokrenula je arbitražni postupak zbog jednostranog raskidanja ugovora o koncesiji Vlade Republike Srpske za izgradnju hidroenergetskog sistema na Vrbasu, te ga dobila. Kako ovaj iznos nije mogla naplatiti, jer RS nije ispunila svoju obavezu izmirenja duga, za koju je sa Vijećem ministara 2017. godine čak sklopila i ugovor, Slovenci su odlučili na osnovu arbitražne odluke zatražiti ponovo pomoć međunarodnih sudova kako bi dug naplatili kroz imovinu BiH.
Prve na udaru su se našle Agencija za pružanje usluga u zračnoj plovidbi BiH (BHANSA)
i zgrade Centralne banke u Mostaru, Banjoj Luci i Brčkom, a na udaru su i državna sredstva na računima u zemlji i inozemstvu.
Eurocontrol zamrznuo isplatu
“BHANSA je službeno obaviještena od EUROCONTROL-a da je, na osnovu sudske odluke, naloženo zamrzavanje svih daljih isplata prema Agenciji, kao rezultat arbitražne presude donesene u korist slovenačke kompanije “Viaduct”, objavila je BHANSA ovog mjeseca na svojoj službenoj stranici.
Od tada ova Agencija traži način kako da neometano nastavi poslovanje, koje je ozbiljno ugroženo.
“Ohrabrujuće je što je konačno napravljena razlika između problema naplate duga firmi Viaduct i funkcionisanja BHANSA-e. Mi nismo smjeli biti dovedeni u ovu situaciju – poručio je predsjednik Sindikata kontrolora letenja u BiH, Vinko Malnar na press konferenciji, prenosi Fena.

“BHANSA je službeno obaviještena od EUROCONTROL-a da je, na osnovu sudske odluke, naloženo zamrzavanje svih daljih isplata prema Agenciji, kao rezultat arbitražne presude donesene u korist slovenačke kompanije “Viaduct”, objavila je BHANSA ovog mjeseca na svojoj službenoj stranici.
Malnar je naglasio da je Sindikat održao vanrednu skupštinu, a zatim sastanak sa rukovodstvom Međunarodnog aerodroma Sarajevo, koji im je pružio punu podršku. Ponovio je zahtjev da Vijeće ministara BiH već u utorak donese odluku koja će omogućiti normalno finansiranje Agencije, nezavisno od političkih i pravnih sporova oko duga koji je, kako tvrdi, stvorila Republika Srpska.
“Nećemo pristati na degradaciju naših stečenih prava, niti na bilo kakva umanjenja – ni privremena, ni trajna”, kategoričan je Malnar.
Oblasni kontrolor letenja Armin Fazlić, poručio da kontrolori letenja ne žele da se bave politikom, već isključivo sigurnošću i kontinuitetom usluga u zračnom prometu. Pojasnio je kako je njihov interes isključivo nesmetano funkcionisanje BHANSA-e, naglasivši da će odluke koje se budu donosile utjecati na živote radnika agencije i njihovih porodica, kao i putnika i cjelokupan avio-saobraćaj.
Kako je naglasio Fazlić prošle subote u 24 sata zabilježeno je 1.650 preleta kroz zračni prostor BiH.
Predsjednik Udruženja kontrolora letenja Suad Kukić, prenosi dalje Fena, kazao je da, ukoliko dođe do smanjenja kapaciteta BHANSA-e, neće biti moguće ni povećanje broja putnika, ali ni saobraćaja, što će kako je naglasio negativno utjecati i na turizam u cijeloj BiH.
Na kocki mnogo veći gubitak
No, na kocki je mnogo složeniji problem, a to je sudbina BHANSA-e,koje je u problem finansiranja zapala zbog načina izvršenja Viaductove presude, te su joj sredstva trenutno blokirana zbog međunarodnih presuda i arbitražnih postupaka.
U utorak bi Vijeće ministara BiH trebalo odlučivati o Odluci o privremenom finansiranju BHANSA-e. Ukoliko se ne usvoji,kako je pojasnio državni ministar prometa i komunikacija Edin Forto, moglo bi nastupiti obustavljanje rada ove agencije, što će značiti da bi BiH mogla izgubiti prelete i prihode koji iznose na desetine miliona maraka, ali i još gore – izgubiti kontrolu nad svojim nebom, i u tom slučaju obavljale bi je druge države i agencije.