„Stream and beam“: Kako ćemo gledati sport u budućnosti
Juta Džez je više od 30 godina emitovao utakmice lokalno na istom regionalnom kablovskom kanalu. Sve dok AT&T SportsNet Rocky Mountain, kako se posljednje zvao, nije u oktobru prošle godine objavio gašenje i otpuštanje zaposlenih. U potrazi za novim partnerom za emitovanje, ovaj NBA tim, rangiran kao 23. po vrijednosti, postao je jedan od prvih koji je prihvatio novi trend u svijetu sportskih medija: „stream and beam“ (prenos putem striminga i tradicionalnog signala).
Bilo koja televizijska stanica sa slobodnim pristupom, poput Sinklerovog kanala 14 KJZZ, mogla je emitovati utakmice za gledaoce u oblasti Solt Lejk Sitija koji koriste antene. Međutim, striming je bio komplikovaniji. Poput mnogih NBA timova čiji su kablovski ugovori propali, Džez je iznenada dobio kontrolu nad svojim digitalnim pravima. I morao je da pokrene direktno dostupnu striming uslugu u roku od nekoliko nedjelja.
„Potrebni su nam stručnjaci u ovom poslu“, kaže Džim Olson, predsjednik Džeza. „Koliko brzo smo morali da djelujemo, nismo bili spremni da sve uradimo sami“.
Tu je ušla Kiswe, jedna od nekoliko kompanija za striming tehnologiju koja se pozicionira kao ključni igrač u evoluciji lokalnih sportskih medija vrednih više milijardi dolara. Ova kompanija iz Nju Džerzija pomogla je u dizajniranju i lansiranju Jazz+ usluge prije početka prošle sezone. Potpuno je prilagođena, sa opcijama poput prenosa na različitim jezicima, praćenja podataka i kompatibilnosti sa više od 20 uređaja.
Slične mogućnosti postoje i za desetine timova iz NBA, NHL i MLB liga.
Gašenje kablovskih operatera i pad prihoda
Prema riječima Adama Silvera, komesara NBA lige, čak 18 regionalnih sportskih mreža ove lige je ugašeno ili je u stečaju. I dok tehnološki giganti poput Epla i Amazona za sada ostaju po strani, nekoliko manjih kompanija, uključujući Viewlift, Deltatre, Endeavor Streaming i APMC, takmiče se za što više timova na ovom užarenom tržištu.
„Ono što nas stvarno opsjeda je rast“, kaže suosnivač Vim Sveldens, „swe“ u Kiswe-u. („Ki“ je skraćenica za njegovog partnera, bivšeg predsjednika Bell Labs-a, Džonga Kima.) „Vidimo toliko prilika sa različitim timovima, ligama, zemljama i industrijama“.
Ipak, ovi striming proizvodi nisu automatski rudnik zlata. U prvoj godini Jazz+ je imao 21.159 pretplatnika. Uz godišnje (125,5 dolara), mjesečne (15,5 dolara, kasnije povećane na 19,99 dolara) i jednokratne pretplate (pet dolara po utakmici), Forbes procjenjuje da je tim zaradio nešto više od tri miliona dolara od pretplata. Nešto više ako se uključi i proizvod povezan sa lokalnim NHL timom, koji ima 2.600 pretplatnika.
Za sada to nije ni blizu stare kablovske šeme. AT&T SportsNet Rocky Mountain je Džezu plaćao oko 25 miliona dolara godišnje za linearna i digitalna prava. Poslovi sa televizijama koje emituju besplatno, poput Sinclair, Tegna i Gray, navodno plaćaju NBA timovima oko pola tog iznosa, dok striming ni približno ne nadoknađuje razliku. Ipak, timovi vjeruju da veća vidljivost – u posljednjoj sezoni RSN je pokrivao samo 37% lokalnog tržišta – može donijeti više oglašivača, prodaju robe i karata.
Benefiti striminga
Striming takođe donosi druge benefite. Svaka nova pretplata pruža direktne podatke o navijačima, uključujući ko su oni i šta konzumiraju. Ova „digitalna intimnost“, kako je naziva Sveldens, može pomoći timovima da razviju dodatne izvore prihoda. To će postajati značajnije kako broj pretplatnika raste.
„Hoće li timovi uskoro nadoknaditi finansijski balans od lokalnih RSN-ova? Vjerovatno ne“, kaže Vil Mao, viši potpredsjednik za medijska prava u marketinškoj firmi Oktagon. „Ali naći će druge načine za komercijalizaciju jer će dosegnuti širu publiku“.
Za Kiswe, poslovni model je još neprovjeren. Osnovana 2013, kompanija uzima manje od 50% prihoda od striminga svojih partnera, nakon što tim povrati datu minimalnu garanciju. Čak i sa jednim od najvećih portfolija, koji uključuje NBA timove Nju Orleans Pelikans i Finiks Sans, WNBA tim Finiks Merkjuri, kao i prenose na različitim jezicima za Los Anđeles Kliperse, Forbes procjenjuje da prihod Kiswe-a iznosi manje od 10 miliona dolara.
Ipak, potencijal je ogroman. Diamond Sports Group, kablovska podružnica Sinklera, koja je bila u stečaju od 2023. prije nego što je prošle nedjelje odobren plan reorganizacije, kontrolisala je prava za 42 lokalna sportska tima i generisala 3,8 milijardi dolara prihoda još 2018. godine. Iako modeli nisu identični, lokalni sportovi i dalje predstavljaju obaveznu živu zabavu za milione fanova.
Ko je Kiswe
Za Kiswe, strpljenje je dio strategije. Kompaniju su osnovali Kim i Sveldens, tada direktor mobilnih operacija za Bell Labs, zajedno sa veteranom sportskih medija Džimijem Linom. Cilj je bio da sport uvedu u tada novo polje striminga uživo.
Promjena fokusa na zabavu, poput virtuelnih koncerata, pokazala se uspješnom 2020. Kiswe je tada organizovao nekoliko uspješnih onlajn nastupa za K-pop bend BTS tokom pandemije, od kojih je najveći prodao više od 1,3 miliona digitalnih ulaznica i zaradio 70 miliona dolara od ulaznica i robe. U jesen 2021, Kiswe je prikupio dodatnih 35 miliona dolara kapitala, sa procjenom vrijednosti od 259 miliona dolara.
Potražnja za virtuelnim koncertima je opala, dok sportsko tržište ostaje konkurentnije. Osim rivalstva među tehnološkim kompanijama, NBA liga je razvila sopstvenu striming platformu koju besplatno nudi timovima, finansiranu iz budžeta za inovacije lige. Dalas Maveriksi i Portland Trejl Blejzersi su među timovima koji pokušavaju da razviju sopstvene platforme, uz značajne troškove. Dalas Morning Njuz nedavno je izvjestio da su Maveriksi uložili osam miliona dolara u izradu svoje usluge.
Zbog toga Kiswe, pored prilagodljivih funkcija i kompatibilnosti na uređajima, nudi minimalnu garanciju koja se procenjuje između jedan i dva miliona dolara kako bi motivisala timove.
„Investirali su u nas“, kaže Olson, predsednik Džeza. „Njihova posvećenost našem uspjehu definitivno je doprinjela našoj odluci da sarađujemo s njima“.
Šta radi konkurencija
Viewlift, jedan od glavnih konkurenata Kiswe, ima potpuno drugačiji model za striming sportova. Prodaje svoje pakete usluga za fiksnu mjesečnu naknadu (slično Microsoft Office-u ili drugim softverskim proizvodima kao uslugama). Prihode koje timovi ostvare od pretplata, oglašavanja ili drugih kategorija zadržavaju u potpunosti.
Kompaniju je 2008. osnovao bivši izvršni direktor AOL-a Ted Leonsis, koji sada posjeduje NBA, WNBA i NHL timove u Vašingtonu, kao i njihovu kablovsku mrežu Monumental Sports Network, što je prirodno povezalo ova dva poslovanja. Kompanija je takođe sklopila ugovore sa LIV Golf, NHL timovima poput Las Vegas Golden Najtsa, Florida Pantersa i Kolorado Avalanša, kao i NBA timovima poput Denver Nagetsa.
Cijena za tim u prvoj godini je otprilike jednaka onome što bi zadržali u modelu podjele prihoda, prema riječima Rika Alena, izvršnog direktora i suosnivača Viewlift-a. Međutim, pošto troškovi njegovog proizvoda ne rastu proporcionalno, on timovima nudi potencijalni prihod, ističući profitabilnost kompanije tokom posljednjih pet godina.
„Vjerujemo da će ovo postati veoma veliki poslovi za timove“, kaže Alen. „Naši timovi su shvatili da je minimalna garancija od milion ili dva miliona dolara po sezoni veoma mala u poređenju sa vrijednošću ovog medijskog poslovanja koje sada stvaraju u ovom novom svijetu. Izabrati partnera na osnovu toga ko im daje taj ček nije pametna dugoročna odluka“.
Neizvjesna budućnost
Pitanje je, naravno, da li je „stream and beam“ dugoročno rješenje ili samo privremena mjera. Komesar MLB lige Rob Manfred jasno je rekao da želi da objedini što više timova u jedinstven nacionalni striming proizvod, umjesto pojedinačnih platformi, što bi ostavilo malo prostora za tehnološke partnere. Nacionalni ugovor NHL lige uključuje 1.000 utakmica na ESPN+, dok je komesar NBA lige Adam Silver rekao da će liga u narednih šest mjeseci procjenjivati svoje opcije.
Glasine o velikim tehnološkim igračima poput Epla i Amazona, koji bi mogli da preuzmu paket prava za striming, vise nad sve tri lige, dok stari kablovski gigant Diamond Sports Group uspjeva da se održi na površini. Kompanija izlazi iz stečaja, a njen novi ugovor o pravima na ime sa FanDuel-om i partnerstvo sa Amazon Prime-om za sadržaj mogli bi biti posljednji trzaji stare garde.
U ovom stanju limba, Altitude Sports, RSN kompanije Kroenke Sports & Entertainment na tržištu Denvera, odlučila je da neke utakmice Nagetsa i Avalanša emituje na kablovskoj televiziji (ali ne preko Komkasta, s kojim ima spor oko prenosa od 2019. godine), a neke preko otvorenih kanala. Krajem oktobra najavila je Altitude+ striming uslugu u partnerstvu sa Viewlift-om. (Kao i Leonsis, milijarder Sten Kroenke posjeduje i timove i RSN.)
„Želimo da budemo prisutni u svim kanalima, u zavisnosti od toga šta se pokaže uspješnim“, kaže Stiv Smit, predsjednik KSE Media Ventures. „Vidjećemo kako će sve ovo izgledati za pet godina. Trenutno ne postoji pravi odgovor“.
Met Kreg, novinar Forbes