SpaceX-ova misija Polaris Dawn predstavlja prvu komercijalnu šetnju svemirom

TEHNOLOGIJA Forbes BiH 13. sep 2024. 11:01
featured image

13. sep 2024. 11:01

Lebdeći u crnoj praznini svemira, misija kompanije SpaceX koju podržava milijarder pokušala je u četvrtak ujutro izvesti hrabar, prvi podvig ove vrste.

Četiri osobe koje kruže oko Zemlje u svemirskom brodu SpaceX Crew Dragon obukle su komplet potpuno novih svemirskih odijela, otvorile otvor broda kako bi izložile njegovu unutrašnjost svemirskom vakuumu i završile prvu komercijalnu šetnju svemirom.

Njihova jednosedmična misija, nazvana Polaris Dawn, potpuno je privatna, bez učešća NASA-e – ali to nije radosna vožnja milijardera .

Ova šetnja svemirom bila je kritičan test tehničkih sposobnosti – poput mobilnosti u odijelu, koordinacije ruke i tijela i operacija van vozila – koje će SpaceX-u trebati da postigne krajnji cilj Elona Muska da izgradi grad na Marsu.

Pogledajte kako Jared Isaacman , milijarder i dobrotvor misije, izlazi iz svemirskog broda Crew Dragon, s pogledom na zadivljujući pogled na Zemlju s udaljenosti od 458 milja:

Iako su samo dvojica izveli svemirsku šetnju , cijela posada je plutala u vakuumu svemira, noseći nova svemirska odijela koja još nisu testirana u orbiti. Ulozi su bili visoki.

Bio je to i rizičan podvig za sva četiri člana posade Polaris Dawn : Isaacman; Anna Menon i Sarah Gillis, dva SpaceX inženjera; i Scott Poteet, penzionisani pilot zračnih snaga koji je prethodno vodio strategiju u Isaacmanovoj kompaniji Shift4.

“Znam da oni sigurnost shvataju veoma ozbiljno”, rekao je za Business Insider uoči svemirske šetnje Leroy Chiao, penzionisani NASA-in astronaut koji je proveo više od 36 sati na šetnji svemirom i 12 godina se konsultovao za SpaceX u njenom savjetodavnom panelu za bezbjednost. .

Dodao je da SpaceX zna da bi bilo kakva nezgoda “ozbiljno utjecala” na komercijalne ljudske letove u svemir , “ako ga ne i ubila”.

Ali svemirska šetnja je protekla bez problema, navodi SpaceX. U četvrtak u 7:55 po istočnom vremenu, SpaceX je na X objavio da je ponovno uspostavljanje pritiska u svemirskoj letjelici završeno, označavajući siguran kraj misije svemirske šetnje.

SpaceX je uživo prenosio šetnju svemirom. Cijeli događaj možete pogledati na X.

Pixaby

Plan svemirske šetnje Polaris Dawn

Procedura šetnje svemirom počela je 48 sati prije otvaranja otvora Crew Dragon-a, uz “preddisanje”.

Dvodnevni proces polako je smanjio pritisak u kabini svemirskog broda da bi na kraju posadu stavio na 100% kiseonik. To je pomoglo da se dušik očisti iz njihove krvi i spriječi opasno stanje zvano ” zavoji “.

Ova procedura je slična onoj koju astronauti na Međunarodnoj svemirskoj stanici koriste prije svojih svemirskih šetnji, iako njihovo prethodno udisanje traje samo nekoliko sati jer to rade u granicama male zatvorene vazdušne komore. Crew Dragon nema vazdušnu komoru, tako da je posada morala da uravnoteži pritisak u cijeloj kabini sa pritiskom u svemirskim odijelima kako bi svačije tijelo dobilo priliku da se prilagodi. Dakle, duže, 48-satnog pre-disanja.

Nakon prethodnog udisaja, posada Polarisa obukla je svoja nova svemirska odijela — prvi SpaceX ikada dizajniran za šetnje svemirom. Svako svemirsko odijelo povezano je sa svemirskom letjelicom putem pupčane vrpce koja pruža ono što je astronautima potrebno da prežive, poput energije i zraka.

Posada je tada otvorila otvor svemirskog broda. Pošto nije bilo vazdušne komore, to je cijelu kabinu vozila i posadu izložilo vakuumu svemira .

” U tom trenutku preuzimate veliki rizik “, rekao je Isaacman na brifingu 19. augusta.

“Odbacujete svu sigurnost svog vozila”, dodao je.

Zatim su Isaacman i Gillis napustili svemirsku letjelicu kako bi izvršili testove na svojim svemirskim odijelima, ali su uvijek održavali kontakt s jednim od mnogih rukohvata koji su dodani na eksterijer broda za ovu misiju. Ostala dvojica — Menon i Poteet — ostali su unutra da pruže podršku.

Isaacman je prvi napustio avion. Izvršio je niz testova mobilnosti dok je gledao Zemlju ispod.

“Kod kuće svi imamo puno posla, ali odavde Zemlja sigurno izgleda kao savršen svijet”, rekao je Isaacman tokom prijenosa uživo.

Nakon što se Isaacman vratio u svemirsku letjelicu, Gillis je otišao i izvršio iste testove mobilnosti. Ubrzo nakon toga, bezbijedno se vratila u letjelicu i zatvorila otvor.

Rizici i ulozi su visoki

Strategija svemirske šetnje Polaris Dawn – bez vazdušne komore, vozilo potpuno otvoreno za svemir – nije potpuno bez presedana. NASA-ini programi Gemini i Apollo učinili su istu stvar.

Abhi Tripathi, bivši direktor Dragon misije u SpaceX-u, koji sada upravlja operacijama misije u Laboratoriji za svemirske nauke UC Berkeley, rekao je za BI uoči misije da je svemirski brod dizajniran “od početka” da izdrži neplanirane događaje smanjenja tlaka.

Tripathi je dodao da ne vidi “nikakve posebne rizike” u šetnji svemirom. U stvari, priznao je da osjeća malo “FOMO i ljubomore” kada vidi svoje bivše kolege, Menon i Gillis, kako odlaze u svemir .

Štaviše, SpaceX je proveo dvije i po godine na nadogradnju Crew Dragon-a , testirajući ga i izvodeći simulacije sa četiri člana posade kako bi se pripremio za ovu svemirsku šetnju.

Chiao je također izrazio uvjerenje da je kompanija “temeljno pregledala” svoje planove leta.

Ali pokušati bilo šta novo u svemiru je rizično. I bilo je puno novih faktora u planu: 48-satni protokol prije disanja, svemirska odijela, činjenica da se svemirska šetnja Crew Dragon nikada prije nije dogodila i činjenica da su svi članovi posade bili novi u svemirskom hodanju.

Isaacman je ranije letio u svemir 2021. godine na drugom letu Crew Dragon koji je naručio. Poteet je bio direktor misije za taj let, nazvan Inspiration4. Menon i Gillis su pružili podršku na zemlji za više misija SpaceX-a. Međutim, niko od njih nikada ranije nije bio u stvarnom svemirskom vakuumu, sve do ove misije.

“Oni će testirati novo odijelo s ljudima koji to nikada ranije nisu radili”, rekao je Chiao.

Dodao je da smanjenje pritiska u cijeloj kabini također predstavlja rizik za dvoje ljudi koji su ostali unutra. Nosili su i svemirska odijela, ali to je i dalje bila nesigurnija situacija nego sjediti u zatvorenoj svemirskoj letjelici pod pritiskom i kontrolisanoj okolini.

Kao i kod svake svemirske misije ili šetnje svemirom, postojao je i rizik da bi bilo koji od miliona komada svemirskog otpada koji kruže oko Zemlje mogao uticati na letjelicu i ugroziti njenu posadu.

Tripathi je ranije radio u oblasti pouzdanosti letova u SpaceX-u, odjelu koji sada vodi Bill Gerstenmaier , koji je prethodno proveo četiri decenije nadgledajući različite programe letova u svemir u NASA-i.

„Osjećam se veoma prijatno što možda nema boljeg tima na svijetu iz bezbjednosne perspektive od ljudi koji se trude da se u SpaceX-u pokažu sve tačke I i T“, rekao je Tripati.