Skriven ispod Pikasove slike, pojavljuje se tajanstveni portret

Skoro 125 godina nakon što je Pablo Pikaso (Pablo Picasso) naslikao portret svog prijatelja vajara, visokotehnološki alati za snimanje otkrili su još jedan portret skriven ispod njega. Sakrivena slika prikazuje ženu, čiji su obrisi glave i tijela jasno vidljivi.
Slika, nazvana „Portret Matea Fernandeza de Sota“ po svom subjektu, datira s početka Pikasovog Plavog perioda. Tokom tog vremena, umjetnik je usvojio melanholičniji, jednobojni stil karakterisan nijansama plave i plavo-zelene boje. Pikaso je rekao da ga je samoubistvo prijatelja, Karlesa Kasahemasa (Carles Casagemas), podstaklo da pređe na sumorniju paletu boja.
Dalja analiza slike mogla bi otkriti više o ženi na skrivenom portretu, ali možda nikada nećemo saznati ko je ona bila, navodi Kortold institut za umjetnost (Courtauld Institute of Art), koji je objavio ovo otkriće.
Kao i mnogi umjetnici tog vremena, Pikaso je često ponovo koristio platna zbog finansijskih ograničenja.
Skriveni Pikasov portret još je jedan primjer kako naučni i tehnološki alati osvjetljavaju stare umjetničke misterije. Rendgenski zraci, infracrvena reflektografija i infracrvena spektroskopija omogućavaju dublji uvid u slojeve slike.

Istraživači su ispod Pikasove slike iz 1901. godine, uočili ženu koristeći napredne infracrvene i rendgenske tehnologije, koje su jasno prikazale njene prste, zakrivljena ramena i kosu vezanu u punđu – frizuru popularnu u Parizu početkom 20. vijeka. Identitet žene za sada ostaje nepoznat, iako podsjeća na žene koje je Pikaso slikao u istom periodu.
„Možda je bila model, prijateljica ili čak ljubavnica koja je pozirala za neku od Pikasovih šarenih impresionističkih slika pariskog noćnog života, ili pak melanholična žena koja sjedi u baru,“ navodi Kortold institut za umjetnost, koledž Univerziteta u Londonu specijalizovan za istoriju umjetnosti i konzervaciju.
Institut je analizirao sliku „Portret Matea Fernandeza de Sota“ uoči njenog uključivanja u predstojeću izložbu pod nazivom „Goja do impresionizma: Remek-djela iz Oskar Rajnhart (Oskar Reinhart) kolekcije“, koja se otvara 14. februara u Kortold galeriji. Slika koja prekriva portret prikazuje Pikasovog prijatelja Matea Fernandeza de Sota, vajara, dok radi rukama.

Kao i mnogi umjetnici njegovog i prethodnih doba, Pikaso je često ponovo koristio platna kako bi uštedio na materijalima. Međutim, obično je izbjegavao potpuno prekrivanje prethodnih slika bijelom bojom, već je prihvatao iskustvo slikanja sloj po sloj.
„Pikasov način rada, kojim je transformisao jednu sliku u drugu i bio stilski kameleon, postao je ključna odlika njegove umjetnosti, što ga je učinilo jednim od najznačajnijih umjetnika u istoriji,“ rekao je Barnabi Rajt (Barnaby Wright), zamjenik direktora Kortold galerije.
Prošle sedmice stigla je vijest o još jednom skrivenom portretu poznatog umjetnika, otkrivenom pomoću tehnologije za snimanje. U tom slučaju, istraživači su pronašli portret muškarca skriven ispod slike Isusa iz 16. vijeka, koju je naslikao renesansni majstor Ticijan.
Godine 2023, tehnologija je pomogla u otkrivanju načina na koji je Leonardo da Vinči naslikao „Mona Lizu“. Iste godine, tehnološki alat je omogućio da se otkrije ženski akt koji je vjekovima bio prekriven slojem boje.
Leslie Katz, saradnica Forbesa
Hidden Beneath A Picasso Painting, A Mysterious Portrait Emerges