Lista najplaćenijih vozača Formule 1 u ovoj godini
Max Verstappen ostao je vladar Formule 1 i u 2024. godini, kako na stazi, tako i u banci. Ukupno je 10 najplaćenijih vozača F1 ove godine zaradilo 317 miliona dolara od plata i bonusa.
Nakon što je prošle godine s čak 19 pobjeda u ukupno 22 trke imao najdominantniju sezonu u istoriji Formule 1, Max Verstappen je u 2024. ipak imao mnogo žešću konkurenciju. Ipak je uspio da osvoji titulu prvaka, ali sa “samo” 63 boda prednosti ispred drugoplasiranog Landa Norrisa. Što se tiče plata, 27-godišnji superstar Red Bulla prednost je povećao.
Treću uzastopnu godinu Verstappen je najplaćeniji vozač F1. Ove je godine ostvario procijenjenu zaradu od 75 miliona dolara, od čega je rekordnih 60 miliona dolara od plate i 15 miliona dolara bonusa. Tako je 18 miliona dolara ispred svog nekadašnjeg rivala, Luisa Hamiltona (Lewis Hamilton), koji je zaradio oko 55 miliona dolara plate i 2 milijarde dolara bonusa.
McLarenov Lando Norris, koji je ove sezone ostvario prve pobjede u svojoj karijeri i nakratko čak i zaprijetio Ferštapenu u trci za prvaka u poretku vozača, završio je na trećem mjestu Forbesove rang-liste sa zarađenih 35 miliona dolara. Ovaj 25-godišnji Britanac potpisao je u januaru produženje ugovora kojim je, vjeruje se, dobio i povišicu. Tako njegova plata, procjenjuje Forbes, sada iznosi 12 miliona dolara, a oko 23 miliona zaradio je od bonusa.
Mala zarada od sponzorstava u odnosu na druge sportove
Iznosi plata i bonusa vozača Formule 1 rijetko se kad objavljuju, ali vjeruje se da se ugovorima povezuje plata s uspjesima na stazi. Već etablirani vozač u jednom od najboljih timova ima zajamčenu visoku platu, kao i bonuse za pobjede u trkama ili čitavom prvenstvu. Nešto neiskusniji vozači ili oni koji voze za manje timove imaju i niže plate, ali mogu dobiti značajne bonuse za pobjede u trkama ili osvajanje bodova u poretku konstruktora.
Za razliku od rang-lista najplaćenijih fudbalera ili košarkaša, Forbes pri sastavljanju liste najplaćenijih vozača F1 ne uzima u obzir prihode od sponzorstava, već se fokusira isključivo na plate i bonuse. Dijelom je to i zato jer su obveze vozača prema timovima i sponzorima timova iznimno velike i ne ostavljaju im mnogo prostora za privatne poslove. Na primjer, Verstappen je od sopstvenih poslovnih poduhvata u 12 mjeseci zaključno sa majem zaradio oko 5 miliona dolara, što je ništa u poređenju s velikim zvijezdama drugih sportova.
Ipak, vozačima nije teško. Ukupno su desetorica najplaćenijih na stazi ove godine zaradili 317 miliona dolara, procjenjuje Forbes, što je 23 posto više u odnosu na prošlogodišnjih 258 miliona dolara.
Što je izazvalo rast plata vozača?
Za rast plata odgovorna su dva glavna faktora. Prvo, Formula 1 kao sport nikada nije bila veća: centralni prihodi dostigli su 2023. godine 3,2 milijarde dolara, što je 25 posto više u odnosu na prethodnu godinu, pokazuju podaci o zaradi vlasnika franšize, Liberty Media. To znači da ima i više novca za 10 timova, kao i boljih prilika za sponzorstva. Injekcija novca izaziva rast vrijednosti timova na prosječnih 1,88 milijardi dolara prema posljednjem popisu Forbesa, a istovremeno im omogućava da više ulažu u vozače.
Vozači takođe imaju koristi i od finansijskih ograničenja za timove uvedenih 2021. godine. Sistem ograničava iznose koje timovi mogu potrošiti na dizajniranje i proizvodnju bolida, ali kompenzacija za vozače nije uključena u izračun budžeta. To stvara prostor za najbogatije timove koji mogu mnogo potrošiti kako bi se uz najbolji talent odvojili od konkurencije.
Promjene u timovima od sljedeće sezone
Treba očekivati da će sljedeće godine zarada vozača nastaviti rasti, nakon niza novih ugovora i produženja u velikom broju timova. Charles Leclerc tako je u januaru potpisao novi ugovor s Ferrarijem, a očekuje se da će taj novi ugovor 2025. godine donijeti i veliku povišicu. Lekler će dobiti i novog timskog kolegu: Lewis Hamilton šokirao je obožavatelje sporta kada je u februaru najavio da će napustiti svoj dugogodišnji tim Mercedes i preći u Ferrari.
Vožnja u crvenom bolidu, napisao je Hamilton na Instagramu, “ispuniće mi dječji san”, ali ne treba ignorisati ni finansijsku komponentu tog poteza. Forbes procjenjuje kako će ga ugovor s Ferrarijem vratiti na prvo mjesto liste najplaćenijih, ali i srušiti rekord Formule 1.
1. Maks Ferštapen (Max Verstappen)
75 miliona dolara
TIM: Red Bull Racing | NACIONALNOST: Nizozemska | GODINE: 27 |
PLATA: 60 miliona dolara | BONUSI: 15 miliona dolara |
Iako je ove godine konkurencija za prvaka u kategoriji vozača bila žešća nego prošle godine, Verstappen je ostao najdominantniji vozač Formule 1, s četiri uzastopne titule. Iako mu je tek 27 godina, već je nekoliko puta javno govorio o mogućnosti odlaska u penziju. “Ugovor mi vrijedi do 2028,” rekao je nedavno Ferštapen. “Kad istekne, imaću 31 godinu. Naravno da je to još malo, ali počeo sam kad sam imao 17 – to je dugo vremena provedenog u Formuli 1.” Verstappen je inače najmlađi vozač u istoriji koji je u karijeri učestvovao u 200 trka. Dodao je da će njegova dugovječnost u sportu zavisiti od toga koliko će mu biti zabavno voziti bolide pod novim tehničkim specifikacijama od 2026. godine. “Nemam tu ambiciju da osvojim osam ili devet naslova,” kaže Ferštapen. To ne znači da će u potpunosti napustiti trke. Mladi Nizozemac već je rekao da ga zanimaju 24-satne trke Le Mans i Daytona, ali i drugi formati.
2. Luis Hamilton (Lewis Hamilton)
57 miliona dolara
TIM: Mercedes | NACIONALNOST: Ujedinjeno Kraljevstvo | GODINE: 39 |
PLATA: 55 miliona dolara | BONUSI: 2 miliona dolara |
Posljednja sezona u Mercedesu za Hamiltona je bila slaba i frustrirajuća, ali – iako je završio sedmi u finalnom poretku – uspio je oduševiti domaću publiku u Silverstoneu, gdje je u julu odnio pobjedu. Ipak, sedmorostruki prvak Formule 1, koji će sljedećeg mjeseca navršiti 40 godina, nedavno je novinarima rekao da je “drastično podcijenio koliko će teško biti” napustiti Srebrne strijele, za koje je vozio posljednjih 12 godina. Njegov prelazak u Ferrari znači da će najuspješniji vozač u istoriji F1 biti u najobožavanijem timu tog sporta, a brendovi su to itekako primijetili. Već su počela nagađanja da bi Hamilton Ferrariju mogao donijeti nova sponzorstva.
3. Lando Norris
35 miliona dolara
TIM: McLaren | NACIONALNOST: Ujedinjeno Kraljevstvo | GODINE: 25 |
PLATA: 12 miliona dolara | BONUSI: 23 miliona dolara |
Norris nije uspio prestići Ferštapena i osvojiti titulu u kategoriji vozača, ali ove je godine u 13 trka došao do pobjedničkog postolja i tako odigrao važnu ulogu u neočekivanom Meklarenovom osvajanju titule konstruktora – prve od 1998. godine. “Vjerovatno nisam bio dovoljno spreman takmičiti se s Red Bullom i Maksom,” rekao je Norris novinarima prošlog mjeseca. “Ali mislim da je moj rad nakon ljetne stanke bliži onome gdje treba da budem i da ću se moći boriti sljedeće godine.” A u tom poduhvatu će imati i više nego dovoljno fanova. Norris je u septembru u saradnji sa Silverstoneom kreirao “Landostand”, posebnu tribinu na stazi u Britaniji za trku 2025. godine. Obožavaoci su svih 10.000 karata – po cijeni od oko 600 dolara za tri dana – razgrabili za manje od dva sata.
4. Fernando Alonso
27,5 miliona dolara
TIM: Aston Martin | NACIONALNOST: Španija | GODINE: 43 |
PLATA: 24 miliona dolara | BONUSI: 3,5 miliona dolara |
Nakon odlične 2023. godine, kada je u poretku vozača završio na 4. mjestu, Alonso je ove sezone imao mnogo više problema i na kraju bio deveti. Ipak, popularni Španac – prvi vozač u isstotiji Formule 1 koji je učestvovao u više od 400 trka – priznao je da je nakon dugog razmišljanja o budućnosti odlučio potpisati produženje s Aston Martinom do 2026, kada će navršiti 45 godina.
5. Šarl Lekler (Charles Leclerc)
27 miliona dolara
TIM: Ferrari | NACIONALNOST: Monako | GODINE: 27 |
PLATA: 15 miliona dolara | BONUSI: 12 miliona dolara |
Leclerc je ove godine u poretku vozača završio na trećem mjestu, samo 18 bodova iza Landa Norrisa. Sljedeće godine privući će mnogo pažnje zbog svog novog timskog kolege Lewisa Hamiltona, ali već i ove sezone bio je u isstorijskom tandemu. Uoči posljednje trke sezone u Abu Dabiju, 27-godišnji Šarl je u prvom treningu vozio sa svojim 24-godišnjim bratom Arthurom (koji je u Ferrarijevom razvojnom programu), čime su njih dvojica postali prva braća u istoriji F1 koji su vozili kao timski kolege.
6. Džordž Rasel (George Russell)
23 miliona dolara
TIM: Mercedes | NACIONALNOST: Ujedinjeno Kraljevstvo | GODINE: 26 |
PLATA: 15 miliona dolara | BONUSI: 8 miliona dolara |
Raselov ugovor s Mercedesom vrijedi do kraja sljedeće sezone, a dobiće i novog timskog kolegu: 18-godišnjeg Kimija Antonellija. Tako sve upućuje na to da će 26-godišnji Britanac postati prvi vozač Srebrnih strijela. “Mislim da će to biti pozitivna promjena za sve,” rekao je Rasel nedavno. “Ove posljednje tri godine nisu dobro funkcionirale za nas.” Inače, Russell je završio šesti u poretku vozača, a pobijedio je i u dvije trke. Treća, u Belgiji, promakla mu je zbog diskvalifikacije.
7. Oskar Piastri (Oscar Piastri)
22 miliona dolara
TIM: McLaren | NACIONALNOST: Australija | GODINE: 23 |
PLATA: 5 miliona dolara | BONUSI: 17 miliona dolara |
Nakon odlične prve sezone u Formuli 1 prošle godine, Piastri je u 2024. bio još i bolji. Pobijedio je u dvije trke, u Mađarskoj i Azerbajdžanu, i završio četvrti u poretku vozača. Potpisao je produženje ugovora u septembru 2023. godine, par dana prije nego je prvi put završio na podijumu, i obezbijedio sebi još dvije sezone u Meklarenu.
8. Serhio Perez (Sergio Perez)
19,5 miliona dolara
TIM: Red Bull Racing | NACIONALNOST: Meksiko | GODINE: 34 |
PLATA: 12 miliona dolara | BONUSI: 7,5 miliona dolara |
Perez je u junu potpisao dvogodišnje produženje ugovora, ali u ostatku sezone nije bio nimalo kompetitivan. Završio je tek osmi u poretku vozača, dok je prošle godine bio drugi. Toliko loša izvedba Meksikanca izazvala je velika nagađanja o njegovoj budućnosti u Red Bullu. Dugogodišnji savjetnik tima Helmut Marko u oktobru je rekao: “Ako nema dobrih rezultata, i ugovori su beskorisni. Na kraju sezone ćemo svi zajedno sjesti i odlučiti ko je najbolji timski kolega za Ferštapena.” Nakon završne trke u Abu Dabiju, čak i Perez je – prvi put – priznao da se možda neće vratiti u narednoj sezoni: “Vidjećemo šta će se dogoditi narednih dana.”
9. Karlos Sainc (Carlos Sainz)
19 miliona dolara
TIM: Ferrari | NACIONALNOST: Španija | GODINE: 30 |
PLATA: 10 miliona dolara | BONUSI: 9 miliona dolara |
Sainz je ove godine bio peti u poretku vozača, a sljedeće sezone neće više biti vozač Ferrarija: njegovo mjesto preuzima Lewis Hamilton. Tako će Sainz od 2025. godine voziti za Williams, nakon četiri sezone u crvenom. “Imam ego vozača i nije mi tada bilo jasno,” rekao je za Sky Sports u novembru, četiri mjeseca nakon potpisivanja ugovora za Williams. “Istovremeno, to je sada za mene još i veći izazov i još sam uzbuđeniji što ću biti u Williamsu. Williams je tim koji je uložio u mene, koji me podržava od početka, koji mi je sam prišao još prije godinu dana.”
10. Pjer Gasli (Pierre Gasly)
12 miliona dolara
TIM: Alpine | NACIONALNOST: Francuska | GODINE: 28 |
PLATA: 10 miliona dolara | BONUSI: 2 miliona dolara |
Iako se francuski tim Alpine mučio većinu sezone, Gasly je u posljednjih nekoliko sedmica ostvario fenomenalan uspjeh: na trci u Brazilu bio je treći, a u Kataru peti. U timu će ostati i do kraja 2026. godine, nakon potpisivanja produženja ugovora u junu.
Autor: Brett Knight, Forbes
Formula 1’s Highest-Paid Drivers 2024
(Prevela: Nataša Belančić)