Vozači sve više koriste sigurnosnu tehnologiju za upozorenje na napuštanje trake i prekoračenje brzine

LIFESTYLE Forbes 2. dec 2024. 15:00
featured image

2. dec 2024. 15:00

Vozači, odnosno većina njih, u vozilima koja su opremljena sistemima za upozorenje i sprječavanje napuštanja trake, drži te sisteme uključene.

Takođe, 7 od 10 vozača u vozilima koja daju vizuelna upozorenja kada prekorače ograničenje brzine nastavlja da koristi tu funkciju.

Ovi rezultati su objavljeni u studiji koju je objavio Institut za osiguranje bezbijednosti na putevima.

„Rezultati nagovještavaju da postoji sve veća svijest o tome da sistemi za izbjegavanje sudara i druge tehnologije mogu da poboljšaju bezbijednost,“ rekao je Dejvid Harki, predsjednik Instituta, u saopštenju.

„Takođe, oni pokazuju da su napori proizvođača automobila da povećaju stopu korištenja ovih sistema bili uspješni“, dodaje.

Vozači u početku isključivali upozorenja

Tehnologija sistema za upozorenje i sprječavanje napuštanja trake smatra se efikasnom u smanjenju sudara.

Ona ipak može da funkcioniše samo ako je uključena.

Međutim, prema izvještaju, do nedavno je ova tehnologija imala ograničen uticaj zbog tipova nesreća koje sistemi sprječavaju. One su rjeđe, ali i zbog činjenice da su mnogi vozači smatrali da su upozorenja na napuštanje trake iritantna. Iz tog razloga su ih u poečtku isključivali.

Međutim, proizvođači automobila su uglavnom riješili taj problem, pokazuje studija.

U studiji pod nazivom „Korištenje sistema za sprječavanje sudara, upozorenje i sprječavanje napuštanja trake i sistema za upozorenje na brzinu“, istraživači su otkrili da su sistemi za upozorenje i sprječavanje napuštanja trake bili aktivirani u 87% ispitanih vozila.

U studiji prije sedam godina bilo ih je 51%.

Faktori koji su doprinjeli povećanoj upotrebi su ti što se sve više sistema aktivira i deaktivira putem menija u postavkama vozila, umjesto korištenjem dugmadi.

Veća aktivacija ovih sistema

Promjena načina upozorenja sa zvučnih signala, koje su vozači često smatrali iritantnim, na češću upotrebu haptičkih upozorenja, poput vibracija sjedišta ili volana, takođe se smatra jednim od razloga za veću stopu aktivacije ovih sistema.

Nova studija je otkrila da su četiri od šest proizvođača automobila koristili haptička upozorenja ili su omogućili vozačima da izaberu željeni način upozorenja.

Stope aktivacije kod dva proizvođača koji su i dalje koristili vizuelna i zvučna upozorenja bile su znatno niže u poređenju sa ostalima.

Istraživači su istakli da novi, poboljšani dizajni čine ove funkcije težim za isključivanje i manje iritantnim za vozače.

Inteligentna pomoć za brzinu – visoke stope aktivacije vizuelnih upozorenja za prekoračenje brzine

Studija je takođe ispitivala vozila sa sistemima inteligentne pomoći za brzinu (ISA).

Riječ je o relativno novoj funkciji koja koristi kameru za čitanje saobraćajnih znakova, GPS sa bazom podataka o ograničenjima brzine ili oba.

Cilj je identifikovanje ograničenje brzine na dionici puta kojom vozilo putuje.

Shutterstock/Krasula

Vozači i prebrza vožnja…

Ova tehnologija ima veliki potencijal, jer je prebrza vožnja konstantan faktor u više od četvrtine smrtnih slučajeva u SAD.

„Vizuelna upozorenja mogu proći neprimijećeno, a bilo koja vrsta upozorenja funkcioniše samo ako vozači drže funkciju uključenu“, dodali su istraživači.

EU sada zahtijeva da sva nova vozila budu opremljena ISA sistemima, koji daju vizuelna upozorenja uz zvučne ili haptičke alarme.

Istraživači su otkrili da su vizuelna upozorenja za prekoračenje brzine bila aktivirana u 70% vozila.

Sistemi koji daju zvučno upozorenje kada vozač prekorači ograničenje brzine bili su uključeni u samo 14% posmatranih vozila.

„Povećana prihvaćenost sistema za sprečavanje napuštanja trake trebalo bi da dovede do značajnijeg smanjenja stope sudara,“ dodao je Harki.

Isto se može desiti sa upozorenjima za prekoračenje brzine.

Ovi rezultati pokazuju da su već popularnija među vozačima nego što su neki stručnjaci to smatrali mogućim.

Tanja Mun, saradnik Forbes