Kako Netflix oblikuje svijet mode i zašto je važno pratiti trendove u serijama i filmovima
Posljednjih godina striming platforme doživjele su procvat. U svijetu gotovo da ne postoji domaćinstvo koje ne koristi barem jedan od popularnih servisa, a taj trend, na velika vrata, došao je i u Srbiju. Bilo da se radi o Netfliksu, Amazon prajmu, HBO-u, striming servisi umnogome utiču na modnu industriju.
Iako je filmsko platno oduvijek inspirisalo modne kreatore, ekspanzijom kanala za gledanje filmova i serija, čini se kao da im je to olakšalo posao.
Kako se odjevne kombinacije poslije nekog vremena uglavnom „vraćaju u modu“ tako su i striming servisi u svakodnevni život vratili davno zaboravljene komade odjeće. O ovome smo razgovarali sa urednikom modnog magazina Ivanom Radojčićem koji za Forbes Srbija kaže da kostimografski timovi neumorno rade na tome da se publika identifikuje sa likovima najupečatljivijih naslova i da se ostvari emocionalna veza sa modom određene epohe, ukoliko film ili serija prikazuju neka prošla vremena.
„Serije i filmovi na Netfliksu često pokreću nove trendove, ali isto tako vraćaju u modu određene retro elemente i reference prethodnih decenija. Ovaj dinamičan proces doprinosi raznovrsnosti modnih stilova, pa tako imamo tržišni fenomen famozne beretke Emili u Parizu ili čitavih merch kolekcija Strejndžer tingsa koje su tokom sezona serije osvanule u prodavnicama masovne mode”, kaže Radojčić.
Modna influenserka Jasmina Šupeljak kaže da istorijski gledano, moda kroz vrijeme samo mijenja svoj oblik. Koliko god djelovalo da su moda ili film „brzi“ kroz epohe se mogu videti jasne promjene, a trendovi se samo nadograđuju.
„Serija Kruna je svakako primjer toga. Takođe, kada se pojavila serija Halston, vjerujem da dosta današnjih trendsetera nije znala ko je taj slavni kreator. Ubrzo nakon prikazivanja serije, ne samo da su svi znali, već su slične modele ubacivali u svoju kolekciju. Čak i poznati domaći dizajneri su napravili kaftane kakve je Halston prvobitno dizajnirao za Džeki Kenedi“, kaže Šupeljak.
U modi ne postoji dobro ili loše
Iako, prema riječima naših sagovornika, ne postoji neko na koga bismo mogli da se ugledamo kada su u pitanju stil i moda, glumica Lili Kolins u seriji Emili u Parizu svojim odjevnim kombinacijama budi najviše simpatija.
„Haljina iz serije Emili u Parizu je jedna od onih koje su me ‘kupile’. Jednostavno, a šik. Crvena HM x Giambattista Vali haljina je možda čak i presedan u seriji. To nije prva linija, već kolaboracija sa ‘low cost’ brendom, a vjerovatno je najzapaženija kombinacija od svih. Kroz seriju shvatate da je nosiva u svim situacijama“, ističe Šupeljak.
Primjeri pokretanja trendova su brojni. Osim pomenutih, izdvaja i seriju „GirlBoss“, pravljenu po istinitoj priči.
„Treši strit stajl po nekima jeste čisto urušavanje mode, tj. onoga što moda u biti jeste. Međutim, iz epizode u epizodu upoznajući karaktere glavnih glumaca zavolite tu njihovu ‘treši’ kulturu i čak poželite nešto slično da obučete. Upravo tu leži moć pokretne slike, da uđe u suštinu i napravi trend“, kaže ova modna influenserka.
U svijetu mode, međutim, ono što je popularno nije nužno i prikladno za svakoga. Postoje glumci, ali i ličnosti koje svojim stilom, kako nam je Radojčić objasnio, inspirišu druge, jer su sa modom „na ti“, ali to ne znači da po svaku cijenu treba „imitirati“ druge, već je važno da se trendovi prilagode sopstvenom senzibilitetu i ličnosti.
„Primjeri serija i filmova koji su uticali na modu uključuju Emili u Parizu koja je polarizovala francuski šik kroz električnu prizmu, Kruna koja je inspirisala vintidž glamur i milion TikTok omaža starim fotografijama princeze Dajane i Strejndžer Tingsa koji je obnovio interesovanje za retro futurizam 80-ih“, kaže Radojčić.
Marketinška moć Netfliksa
Netfliks uveliko koristi vodeću moć koju ima na striming tržištu. To se ogleda i u saradnji sa različitim brendovima u kojoj striming servisi postaju značajna platforma za reklamiranje. Pojedini brendovi mogu da zahvale na popularnosti koju su dobili upravo zahvaljujući serijama i filmovima koji su dostigli nevjerovatnu gledanost.
„Modni brendovi sarađuju sa producentima sadržaja kako bi njihovi proizvodi bili prikazani u popularnim serijama i filmovima. Ništa u kadru nije prepušteno slučajnosti, a nekada je to čist PR. Kao recimo kada se u seriji Emili u Parizu pojavljuju modne face iz stvarnog života, poput osnivača marke AMI Paris“, kaže Radojčić.
Sve može biti predmet reklame na platformi, od odjevnih predmeta, preko prehrambenih proizvoda do tehnologije.
Jasmina Šupeljak dodaje da jedna od njenih omiljenih serija Lupin promoviše poznate brendove ručnih časovnika, a Emili u Parizu sve moguće svjetske modne brendove.
„My Unortodox Life promoviše šampanjce, a smije li iko od nas da zanemari Gossip Girl i Pradu koju smo svi željeli nakon jedne jedine epizode“, kaže ona.
Uticaj serija i filmova se, smatraju sagovornici Forbes Srbija, osjeća i na domaćoj sceni, jer trendovi putuju globalno i inspirišu ljude širom svijeta, uključujući i dizajnere i ljude u našoj modnoj industriji.
Hristina Kovačević, Forbes Srbija