Zvezdana Žujo: “I did it my way” je moj recept za uspjeh
O svijetu komunikacija, novim trendovima na tržištu marketinga i upravljanju kompanijom više od dvije decenije razgovarali smo sa Zvezdanom Žujo, Beograđankom sa sarajevskom adresom. Ono što izdvaja marketinšku kompaniju Communis je prilagođavanje tržištu uz maštovitost i kreativnost, što je, kako kaže, ključno u svijetu marketinga, jer se trendovi brzo mijenjaju, a konkurencija je intenzivna.
Više od 25 godina ste na čelu marketniške agencije Communis, liderske kompanije u branši. Kako se nosite sa liderskom pozicijom, šta biste izdovojili kao najteži dio procesa? Početak i nametanje na tržištu, ili održavanje pozicije lidera?
Svaki deo procesa nosi svoje izazove. U ovom odmaku od vremena, pređenih 25 godina i nebrojeno mnogo kilometara po Bosni i Hercegovini, neke sada trivijalne stvari tipa, prijaviti se u MUP, tražiti radnu dozvolu, pronaći prostor, opremiti ga, uvesti telefonsku liniju, instalirati kompjutere, kupiti mobilni telefon i bh. karticu, bile su mi više nego ozbiljan izazov.
U tom periodu, morate se suočiti s nizom nepoznanica i prepreka, kako biste prebrodili start-up fazu agencije. Početna faza bilo kog posla zahteva visoku fleksibilnost, prilagodljivost i sposobnost brzog reagovanja na nepredviđene okolnosti.
Uz sve to, imate zadatak da organizujete event za klijenta u roku od 15 dana, traženi izvođač je Kemal Monteno o kome sam samo čitala u medijima. A sve to u gradu u kome ste prvi put i gde počinjete novi život. Tada je ključna sposobnost umrežavanja, kao i razumevanje tržišta i potrošača.
U gradu sam u kome ne znam niti jednu ulicu, ne znam da se vratim kući, niti da odem na posao ukoliko ne idem taksijem. Automobil mi je “okićen” BG tablicama za kojim se šokirani stanovnici Sarajeva okreću, pričam ekavicom, ne zovem se Zvjezdana, nego Zvezdana.
Adaptacija na nove okolnosti je ključna za bilo kog lidera, a kulturalna inteligencija je neophodna kako bi se uspešno poslovalo u različitim sredinama. A onda, nakon prvih postavki, krenula da plovim tim novim životom, upoznajem poslovne partnere, dobavljače, konkurenciju. Sa nekim od njih se sprijateljila, radila projekte zajedno. Dugoročni odnosi i partnerstva su temelj uspešnog poslovanja, gde međusobno poverenje i saradnja dovode do obostranog profita i rasta.
Nekada sam ja vodila taj svoj život a nekada je život vodio mene. Nikada mi ideja vodilja nije bila “biti najbolja, prva”. I nisam, ni najbolja, niti prva u branši. Isuviše volim ono što radim i zato, naprosto samo radim, pa to predstavlja ovu drugu fazu koju ste vi nazvali održavanje pozicije. Strast prema poslu je često ono što čini razliku između uspešnih i manje uspešnih lidera. Kada lider voli ono što radi, taj entuzijazam se prenosi na tim i inspiriše ih da daju svoj maksimum.
I dalje svim svojim bićem uživam u nastajanju novih kampanja, u aktivnostima koje radimo za svetske brandove, i dalje svakodnevno učim od klijenata, mog tima, kolega iz branše. U svetu marketinga koji se neprestano menja, kontinuirano učenje i adaptacija su ključne za održavanje relevantnosti. Ne znam da li je to ispravan recept, ali je moj. I did it my way.
Kakav je Vaš stav o “ženskom poduzetništvu”, da li je uopće potrebno praviti tu razliku, i isticati spol prije profesionalnih postiguća? Smatrate li da su ravnopravne okolnosti za napredovanje žena u karijeri, ako to uporedimo sa karijernim putem muškaraca? Šta je po Vašem mišljenju ključna razlika između muških i ženskih lidera? Kakav je bio Vaš put?
Preduzetništvo je preduzetništvo. Kada bilo gde vidite logo neke kompanije, sigurno vam nije prva asocijacija da li je muškarac ili žena vlasnik kompanije. Zanima vas čime se bave, da li imate zajedničkih interesa, kako se možete uvezati. Poslovanje, na kraju dana, svodi se na kvalitet proizvoda ili usluge, a ne na pol vlasnika ili lidera.
Vidite, svi imamo ista prava u školama i na fakultetima koje pohađamo, što sugeriše jednake početne uslove. I zaista, samo i isključivo od nas zavisi koje ciljeve sebi postavljamo, koliko smo spremni da se “žrtvujemo” za ispunjenje tih ciljeva, svesno donosimo odluku o životnim prioritetima. Osobna odgovornost i preuzimanje inicijative često su ključni faktori uspeha.
Živimo u maloj, politički komplikovanoj zemlji na Balkanu od 3 miliona stanovnika. Prva pomisao bi bila da su žene obespravljene, da nemamo pravo glasa. Međutim, percepcija često može biti zabluda. Mi imamo žene u politici na iznimno visokim pozicijama, imamo predsednice i članice Uprava velikih svetskih banaka, osiguravajućih kuća, imamo žene na vodećim pozicijama internacionalnih kompanija, profesorice na Univerzitetima širom BiH.
Da ne govorimo o privatnim kompanijama koje su pokrenule žene i koje su uspele da prošire taj biznis na regiju i Evropu. Ovo ukazuje na činjenicu da, bez obzira na prepreke, posvećenost, rad i strast mogu dovesti do uspeha. Dakle, ili imaš tu osobinu poduzetnosti ili je naprosto nemaš. Talent i ambicija ne poznaju pol.
Verujem da postoji razlika u vođenju biznisa između muškaraca i žena, jer smo naprosto i biološki različiti. Muškarci imaju svoje dobre i loše strane kao i mi žene. Na primer, neka istraživanja sugerišu da žene često imaju bolje komunikacijske veštine i sposobnost za empatiju, dok muškarci mogu biti odlučniji u donošenju odluka, direktniji su i manje se bave analizom, koja je nama ženama bliska i u privatnom i u poslovnom životu. Ovaj svet se sastoji od te simbioze i samo je bitan rezultat, da li si uspešan u tome što radiš ili nisi.
Ja sam imala sreću da mi je muškarac bio mentor na karijernom putu, to je Ivan Stanković, jedan od začetnika marketinga u regiji. Mentorstvo je ključno za razvoj i rast bilo kog profesionalca, bez obzira na pol. On je prvi doveo internacionalnu mrežu Saatchi&Saatchi, započeo saradnju sa internacionalnim klijentima, proširivao je i na regionalnom i lokalnom nivou, a nas je, zajedno sa tim klijentima učio kako raditi i odgovoriti na kompleksne zahteve tih klijenata. Hvala ti Ivane na svemu što si me naučio, makar to bilo i na način – “ne znam Zveki, fix it”.
O digitanom marketingu – “Svako vreme ima svoj vakat”
Šta je specifično za tržište marketinga u BiH? Kroz svoje svakodnevno poslovanje utičete, kreirate trendove i brendove u BiH. Koji su trendovi trenutno zastupljeni u marketingu u regionu i Evropi, a koji kod nas, ili su se granice izbrisale zahvaljujući internetu?
Tržište marketinga u BiH je posebno i nosi sa sobom niz izazova i mogućnosti. Dok velike svetske agencije imaju pristup sofisticiranim alatima koji omogućavaju analitiku i segmentaciju na visokom nivou, mi se suočavamo s određenim ograničenjima. Ovi alati, kao što su napredne platforme za upravljanje podacima ili kompleksni sistemi za automatizaciju marketinga, često su izvan našeg domašaja zbog finansijskih ograničenja.
Međutim, ono što nas izdvaja i čini jedinstvenima je naša sposobnost da se prilagodimo i inoviramo uprkos tim izazovima. Zbog bogate istorije i brojnih izazova kroz koje je prošla naša regija, razvili smo posebnu veštinu da razmišljamo izvan uobičajenih okvira. Ova adaptabilnost i maštovitost su ključne u svetu marketinga, gde se trendovi brzo menjaju, a konkurencija je intenzivna.
Kada je u pitanju naša agencija, ponosni smo na kampanje koje smo realizovali ne samo na domaćem tržištu, već i širom regiona. Ovo je dokaz da dobre ideje ne poznaju granice, i da kvalitetna komunikacija nije rezervisana samo za velike igrače s dubokim džepovima.
Ideja je, u stvari, ključna reč. U digitalnom dobu, gde se komunikacija i interakcija odvijaju brže nego ikada, suštinska vrednost leži u sposobnosti da se stvori jasna i upečatljiva poruka. Dobra ideja može premostiti kulturne, jezične i geografske barijere, postavljajući se u centar pažnje nezavisno od tržišta.
U krajnjoj liniji, dok je budžet svakako važan za realizaciju kampanje, prava snaga komunikacije leži u kreativnosti, strateškom razmišljanju i sposobnosti da se prepoznaju i iskoriste prilike koje se pružaju pred nama.
Koliki je uticaj digitalnog marketinga, influencera, u odnosu na klasične reklame, bilborde, TV reklame? Kako će marketing izgledati u budućnosti, šta će prvo postati prošlost?
U BiH postoji poslovica koja kaže da “svako vreme ima svoj vakat”. Mislim da ova poslovica sa velikom preciznošću oslikava sadašnje stanje u svetu komunikacija. Naše tržište, kao što sam već napomenula, nosi sa sobom mnoge izazove zbog svoje političke i demografske strukture.
Kada govorimo o uticaju digitalnog marketinga u odnosu na klasične kanale komunikacije, moramo imati na umu različite demografske segmente. Na primer, klasično TV oglašavanje i dalje ima snažan uticaj na starije generacije. Za njih je televizija glavni izvor informacija i zabave, a povjerenje u reklame koje se emituju na ovom mediju je na iznimno visokom nivou.
Međutim, srednje generacije se nalaze na raskršću. One su svedoci evolucije medijskog pejzaža i dok prepoznaju vrednost klasičnih reklamnih kanala, sve više se okreću digitalnim platformama kao što su društvene mreže i online video servisi.
Mlađe generacije, s druge strane, su istinski nosioci digitalne revolucije. Oni su “digital natives” koji intuitivno koriste tehnologiju i preferiraju brzu, interaktivnu komunikaciju. Upravo zbog njih, influencer marketing je postao jedan od moćnijih alata za brendove.
Pitanje budućnosti komunikacija je teško pitanje. Dok neki stručnjaci predviđaju da će print i out of home, biti zamenjene augmented reality iskustvima, drugi smatraju da će personalizacija biti ključna. Bez obzira na to, jedno je sigurno: komunikacija će se nastaviti prilagođavati i evoluirati u skladu s potrebama i željama potrošača. I dok možda ne mogu tačno predvideti gde će nas to odvesti, sigurna sam da će promene biti uzbudljive i dinamične. Mislim da na svetu ne postoji osoba koja zna apsolutno tačan odgovor na ovo pitanje.
Kako osnažujete i ulažete u uposlenike? Većina uposlenih u Communis-u tu je duže u deceniju, na koji način pratite i podržavate karijerni put svojih uposlenica i uposlenika? Da li radite nešto drugačije od Vaše konkurencije?
Istina je da je 75% uposlenika Communisa duže od 15 godina u agenciji. Kada se uzme u obzir promenljiva priroda industrije oglašavanja, gde fluktuacija zaposlenih može biti visoka, ovo je zaista posebno dostignuće. Sa ponosom ističem koleginicu Azru Dedić, koja je već 24 godine u Communisu, dok agencija postoji 25 godina.
U Communisu poseban akcenat stavljamo na radnu etiku i kulturu koju gradimo. Uz visoke zahteve posla, kod nas postoji snažan osećaj zajedništva. Naš tim ne deli samo radne zadatke, već se družimo, negujemo i podržavamo iste životne i poslovne vrednosti. U sredini u kojoj provodimo toliko vremena, ključno je da svaki trenutak bude ispunjen i kvalitetan.
No, ono što nas možda najviše izdvaja je emocionalna podrška koju pružamo jedni drugima. Ovde se ne deli samo rad, delimo radost, tugu, izazove i uspehe. Više smo od kolega – mi smo porodica i to zaista nije floskula. Sve to potiče iz duboko ukorenjenog vrednosnog sistema. Naša snaga nije samo u našem znanju ili veštinama, već u zajedničkim vrednostima – našoj strasti prema poslu, posvećenosti klijentima i odanosti agenciji.
Iskreno, ne znam kako funkcioniše konkurencija kada je u pitanju briga o zaposlenima. Ali verujem da je svaki pristup jedinstven, pa tako i naš. Mi se ne fokusiramo na to šta drugi rade, već na to kako možemo biti najbolji za naše zaposlene, klijente i tržište.
Tajni sastojak za uspjeh – razumijevanje
Neki Vaši slogani žive i danas, kako ih kreirate? Koji dio kreiranja kampanje je najteži i najizazovniji, a koji najlakši?
U ovom svetu, gde se stalno menjaju trendovi i konzumentske navike, ključno je kreirati kampanje koje ostaju relevantne i prepoznatljive tokom vremena. Naša filozofija se bazira na stvaranju celovitih kampanja koje imaju dugovečnost. Da bismo postigli takav efekat, pridajemo ogroman značaj strategiji, koja se konstruiše sa vizijom da uz minimalna prilagođavanja, ostane aktuelna decenijama unapred.
Tajna našeg uspeha? Razumevanje.
Zaista se trudimo da se “ubacimo” u cipele naših klijenata, da razumemo njihove potrebe, želje, ali i izazove. Ovo nam omogućava da kreiramo kampanje koje su autentične i rezonuju sa ciljanom publikom. Svaka faza kreiranja kampanje nosi svoje izazove, ali isto tako i zadovoljstvo.
Dok ideja predstavlja temelj svake kampanje i njenog uspeha, put od ideje do realizacije je ispunjen brojnim odlukama, analizama i testiranjima. Da, ideja je ono što rešava cilj klijentu, ali proces njenog oblikovanja, prilagođavanja i implementacije je podjednako bitan.
Upravo ta kreativna razmena ideja, brainstorming sesije, taj proces saradnje sa timom i klijentima, je ono što mene lično ispunjava. Uprkos tome što nisam izravno iz “njihove” struke, nekada i ja pokažem kreativnost, nećete verovati.