Tramp najavio nove carine za Kinu, Meksiko i Kanadu, a za to krivi drogu
Novoizabrani predsjednik Donald Tramp najavio je jučer da će uvesti carine na uvoz iz Kine, Meksika i Kanade nakon stupanja na dužnost. Time nastavlja sa obećanjima iz kampanje da će uvesti carine na stranu robu, što mnogi ekonomisti vjeruju da će dovesti do povećanja cijena.
Tramp je izjavio da će uvesti carine od 25% na sve proizvode iz Meksika i Kanade kao jednu od prvih izvršnih uredbi. Za to je okrivio trgovinu drogom i nelegalnu imigraciju. Dodao je da će carine ostati na snazi „dok droga, posebno fentanil, i svi ilegalni imigranti ne prestanu sa ovom invazijom na našu zemlju“.
Novoizabrani predsjednik takođe je najavio carine od 10% na kinesku robu, „iznad svih dodatnih carina“, navodeći kao razlog kineski fentanil.
Želi da vrati američke kompanije kući
Tramp je tokom predizborne kampanje zastupao ideju većih carina. Tvrdi da će one natjerati kompanije da vrate proizvodnju u SAD i smanjiti federalni deficit.
Stručnjaci su upozorili da će carine povećati cijene za potrošače. Ekonomisti iz Goldman Saksa procjenjuju da će svaki procenat povećanja efektivne carinske stope dovesti do povećanja cijena potrošačkih dobara za 0,1%, uz dodatno povećanje inflacije.
Tokom prvog mandata, Tramp je povećao carine, pokrenuvši trgovinski rat s Kinom. Uveo je carine na kineski uvoz u vrijednosti od 200 milijardi dolara. U svojoj kampanji, Tramp je obećao još strožije carine, predlažući univerzalnu stopu od 10% na uvezenu robu ili 60% na kinesku robu. To bi bilo veliko povećanje u odnosu na postojeće prosječne stope od 1% i 11%, prema podacima Volstrit Žurnala. Tramp je tvrdio da bi carine mogle zaštititi američke poslove. I da ne bi bile teret za potrošače, uprkos suprotnim nalazima ekonomista.
I gorivo bi moglo da poskupi
Tradicionalno, carine se smatraju načinom da se potrošači podstaknu da kupuju domaću umjesto strane robe. Ali, ekonomisti vjeruju da bi one mogle usporiti ekonomski rast, dok bi mnogi dodatni troškovi vjerovatno bili prebačeni na potrošače.
Džon Dejvid Rejni, finansijski direktor Volmarta, rekao je za CNBC da su carine „inflatorne za kupce“. I da će „vjerovatno“ dovesti do povećanja cijena. Napomenuo je da će kompanija „raditi sa dobavljačima i našim privatnim brendovima kako bi pokušala da smanji cijene“ u slučaju povećanih carina.
Cijene goriva takođe bi mogle porasti usljed povećanja carina. Gotovo četvrtina benzina prerađenog u SAD potiče od uvezene kanadske nafte.
Uvozno/izvozni nameti nekada su činili veliki dio državnih prihoda krajem 18. vijeka. Carine su činile manje od 1% ukupnih federalnih prihoda već više od 75 godina. Tramp je ranije razmatrao zamjenu poreza na dohodak carinama.
Antonio Pekenjo IV, novinar Forbes