Profitabilnost proizvođača automobila u Evropi pada, ali biće i gore
Profitabilnost evropskih proizvođača automobila biće malo teže ostvariva u 2024. godini, a pred sljedeću godinu se skupljaju mračni oblaci.
Dobit bi ove godine trebalo da bude 15% do 25% niža, nakon bonance u 2023. Finansijski izvještaji za prošlu godinu uskoro će otkriti više detalja o očekivanjima za ovu. Prijetnja prodaje iz Kine, uglavnom električnih vozila, neće dostići vrhunac prije 2025. godine, dok će sljedeće godine Evropska unija pooštriti pravila o emisiji ugljen-dioksida.
To znači da je 2024. verovatno posljednja godina u kojoj se proizvođači mogu osloniti na prodaju visokoprofitnih vozila sa motorima na unutrašnje sagorjevanje kako bi poboljšali svoje rezultate.
Automobili koji će biti lansirani 2024. će uključivati nova vozila sa unutrašnjim sagorjevanjem kao što su “bmw ks2” (i njegov ekvivalent eks2), “tojota lend kruzer“ i “škoda kodiak”. Među električna vozila u prodaji biće uključeni kompaktni SUV “alfa romeo kupra tavaskan“, “folksvagen ID.7”,”reno 5 E-tek“, “kia Ev9“ i “hjundai jonik 5 N” hot hečbek.
„Predviđamo pad zarade od oko 15% u 2024. Naša prognoza za 2024. za EU predviđa pad EBIT (zarada prije kamata i poreza) u sektoru sa 85 na 71 milijardu eura. U velikoj mjeri ovo je vođeno našim očekivanjima da će popusti u SAD i Evropi biti sve veći i da će smanjiti prosječnu prodajnu cijenu vozila u ovoj godini. Ograničene uštede mogu pomoći da se smanji pad zarade i da bude u manjem obimu“, navodi Bernstajn Riserč u izveštaju.
Bernstajn Riserč ističe da će zarada u tekućem ciklusu 2021-2025. dostići vrhunac od 9,3% nakon 5,2% između 2010. i 2020. godine.
Ovo će se desiti uprkos tome što je godišnja prodaja u Zapadnoj Evropi pala za skoro 19 odsto u odnosu na vrhunac prije pandemije iz januara 2019. GlobalData očekuje da će prodaja u 2024. porasti za nešto manje od 5% na 12,1 milion komada.
„S obzirom na to da je ponuda bila ključni ograničavajući faktor posljednjih godina, u 2024. će se fokus vratiti na stanje osnovne potražnje. U tom smislu, potrošači se suočavaju sa preprekama kao što su visoke kamatne stope, inflacija i više cijene vozila“, navodi GlobalData u mejsečnom izvještaju.
„Međutim, ovo posljednje bi trebalo da bude ublaženo kao rezultat veće ponude vozila, a dalji oporavak obima prodaje je uklopljen u izglede za 2024. Rizici ostaju, jer nedavni napadi na Crvenom moru pogađaju troškove transporta, što samo povećava pritisak na bazu troškova proizvodnje“, navodi GlobalData.
Nakon kraja pandemije, evropskim proizvođačima automobila pružila se retka prilika za zaradu. Potražnja je oživljavala, ali je ponuda bila otežana nedostatkom čipova i poluprovodnika. To je značilo da bi BMV, Audi, Mercedes i Porše mogli da ograniče prodaju jeftinijih proizvoda i da se koncentrišu na prodaju vrhunskih modela sa ogromnim profitnim maržama; rezultat – ukupna prodaja vozila naglo opada, ukupni profit veći.
Masovni proizvođači automobila kao što su brendovi Reno i Stelantis, Pežo, Sitroen, Fijat, Voksol i Opel nisu bili u stanju da iskoriste uslove tako dobro kao premium operateri, ali su ipak uspjeli da zadrže visoke profitne marže, jer je ponuda bila ograničena.
Investiciona banka UBS već nekoliko mjeseci predviđa da će evropski EBIT pasti između 20% i 25% u 2024. zbog rastućih popusta na cijene i smanjenja narudžbi. UBS je saopštio da će električna vozila ostvariti male profite ili gubitke i da će vući nadole profitne marže na masovnom tržištu, a još više će se to vidjeti 2025. godine kada počne strožiji režim za CO2 u EU.
Prodaja električnih automobila usporava nakon ubrzanja kojim je došla do nešto manje od dva miliona prodatih vozila u Evropi. Većina prognostičara i dalje očekuje da će se prodaja električnih vozila vratiti u brzu traku i skočiti na oko devet miliona do 2030. godine.
HSBC Global Riserč je bio nešto pozitivniji za 2024.
„Ograničenu podršku obezbjeđuju zaostale porudžbine, a cijene električnih vozila na baterije su visoke, što bi moglo da se proširi i na segment vozila sa unutrašnjim sagorjevanjem. Nismo previše optimistični po pitanju ovog sektora, ali se ne slažemo ni sa gledištem tržišta o mogućem padu zarade, već vidimo da je potražnja ravna ili je blago porasla“, navodi HSBC u izvještaju.
„Važno je da vjerujemo da će pritisak na cijene ostati u velikoj mjeri ograničen na električna vozila, dok će cijene vozila sa unutrašnjim sagorjevanjem ostati disciplinovane. Smanjenje troškova, kako materijala tako i proizvodnje, moglo bi da bude ključ za očuvanje profitabilnosti u 2024“, navodi se u izvještaju.
Drugi pokazatelji pozitivnog ishoda za 2024. došli su iz poslovnog istraživanja nemačkog IFO instituta. Njemačka je najveće evropsko tržište automobila.
„Kompanije u njemačkoj automobilskoj industriji su pozitivnije u pogledu svoje trenutne poslovne situacije i mnogo su optimističnije u pogledu narednih mjeseci nego što su bile na kraju 2023. godine“, rekla je Anita Volfl iz IFO centra za industrijsku organizaciju i nove tehnologije.
S druge strane, IFO je smanjio prognozu njemačkog ekonomskog rasta u 2024. na 0,7%, što je pad sa 0,9% koliko je predviđao sredinom decembra.
Nil Vinton, saradnik Forbes