Nakon poplava, mnoge štete i po privredu: Kompanije na ogromnom gubitku, mnogi ovu situaciju neće izdržati
Milionima se već broje štete nastale nakon katastrofalnih poplava po privredu u Bosni i Heregovini. Pogođen i region. Ključni razlog obustava željezničkog saobraćaja zbog oštećenja pruge. Oko 400 tona robe različitog sadržaja zarobljeno je u Luci Ploče.
Kompanije na ogromnom gubitku pokušavajući kamionima dostaviti tek onoliko da ne obustave proizvodnju. Mnogi ovu situaciju neće još dugo izdržati. O svemu je bilo riječi i na sjednici Vlade Federacije.
Tek obrisi ostali su dijelovi želejzničke pruge u Donjoj Jablanici, konstrukcije u dužini od 17 kilometara, vise u zraku. Vozovi ovdje ne prolaze već 13ti dan.
Niko još nema odgovor kada će se na ovom mjestu čuti prepoznatljiv zvuk s kojim su se i tamošnji mještani bili srodili. Ali više ni njih nema. Samo potpuna tišina.
Nakon katastrofalnih poplava štete se tek zbrajaju. Dnevni gubici, saopštili su ranije iz Željeznica Federacije su čak 270 hiljada maraka. Haos je nastao u transportu brojnih roba na pravcu Sarajevo – Luka Ploče. Kamioni ne mogu zamijeniti vozove. Kompanije koje ovise o dostavi tereta željezničkim saobraćajem već nakon nekoliko dana, na koljenima.
Nermin Nikšić, premijer FBiH:
“Javili su se iz JP Željeznice RS, naše dvije željeznice, da onaj stručni dio polaganja pragova i pružnih šina riješe a preko Autocesta i Cesta FBiH ćemo riješiti one građevinske radove koji su potrebni. Ja se iskreno nadam da to neće biti ni približno onoliko koliko su najavili, da ćemo te rokove skratiti na najmanji mogući dio.”
Očajni su u lukavičkom GIKIL-u. Ugroženo 900 zaposlenih i 400 kompanija s kojima posluju, zavapili su tražeći hitno rješenje Vlade Federacije. Preko 100 tona uglja neophodnog za proizvodnju u GIKIL-u stoji u Pločama. Tek jednu pošiljku od 50 hiljada tona na privremeno čuvanje prihvatila je Crna Gora. Kamioni ne mogu stići prevesti onoliko koliko je neophodno za proizvodnju. Dnevno se željeznicama iz Ploča za ovu kompaniju prevozilo 2400 tona, danas tek 700. Samo u oktobru gubitak kompanije je preko dva miliona, a do kraja godine ako se pruga ne popravi, biće i do devet miliona.
“Naše procjene su da će, ukoliko ova blokada potraje duže od 30 dana, a uzimajući u obzir trenutne kapacitete uglja i finansijski nepovoljna alternativna rješenja dopreme sirovine, posljedice biti nesagledive na kompletno poslovanje, do granica potpunog zaustavljanja i prestanka rada i proizvodnje koksa u Lukavcu”, navodi GIKIL.
Iz Luka Ploče za N1 kažu, prekid prometa utjecat će na poslovanje kompanije, no trenutno ne mogu procijeniti u kom obimu. Oko 400 tona trenutno čeka na isporuku. Otežana je i isporuka nafte iz Terminala Federacije.
Josip Tomić, Naftni terminali FBiH u Pločama:
“Otprema derivata je oko 50 posto i ostali smo totalno bez otpreme željeznicom, tako da nam je, sve skupa trenutno nanijelo veliki pad i samim tim pad finansijskih prihoda. Ina koliko su mi javili otvara naloge iz Rijeke i ide za skladište Inino u BiH i biće snabdijavanje a očekivati je sa povećanim troškovima transporta da je moguće da dođe do povećanja cijene na tržištu BiH.”
Posljedice bi mogli vrlo brzo osjetiti građani, a kompanije godinama neće moći nadomjestiti gubitke ukoliko se hitno ne pristupi sanaciji pruge, analizira profesor na Saobraćajnom fakultetu, Osman Lindov.
Osman Lindov, profesor na Saobraćajnom fakultetu:
“Moramo osloboditi željeznicu i ubrzati je da bi ubrzali procese u privredi, željeznica je prije svega radi privrednog razvoja, radi transporta roba, masovnog transporta roba, znam da će nam propasti i pojedini ugovori, pojedini privredni subjekti će daleko toga trpiti.”
Štete neće biti samo privrednicima u Bosni i Hercegovini i Hrvatskoj. Zbog otežane putne komunikacije na isporuku iz Ploča čekaju Mađarska, Srbija. Vlada Federacije zadužila je na današnjoj sjednici Autoceste da u saradnji s međunarodnim finansijerima u okviru odobrenih kredita što hitnije pristupe sanaciji željezničke i cestovne infrastrukture na oštećenim dionicama.
Autor Adisa Imamović