Sestra i brat iz Novog Sada napravili globalni startup za edukaciju zaposlenih u hotelima i restoranima
Foto: Xenios Academy
Piše Ivan Radak, urednik FORBES Srbija.
Novosađanka Željana Babić je sa samo 20 godina odlučila da napusti osnovne studije medicine i ode u inostranstvo. Radila je u nekoliko hotela i restorana u Dubaiju i Londonu i nakon što je skupila novac za studijski program i univerzitet koji je željela, preselila se u Kaliforniju.
Tamo je provela prethodnih devet godina, radeći u blizini gigantskih kompanija u Silikonskoj dolini. Također je završila studije psihologije i neuronauke na Univerzitetu Kalifornija u San Dijegu. Nakon što je prikupila dovoljno iskustva kroz više studijskih programa, mentorski rad i poznavanje vrhunskih stručnjaka iz tech industrije, odlučila se na osnivanje sopstvene kompanije.
A kompaniju je osnovala s bratom Filipom i Talijanom Markom Koralom (Marco Corallo) i razvili su platformu za trening zaposlenih u hotelima i restoranima.
Željana je izvršni direktor dok je Filip zadužen za tehnički razvoj, vizuelni i grafički sadržaj.
Tu je još Novosađana – Marija Karatović, koja je zadužena za prodaju i Igor Besermenji, koji se od januara ove godine pridružio timu i zadužen je za PR i marketing.
Osim Korala, koji ima više od 10 godina iskustva u radu u industriji luksuznog hotelijerstva na Bliskom istoku, internacionalnu dimenziju ovom startupu daju i Viktorija Radžagopal i Prisila Paz iz Brazila.
Danas su „biseri rasuti po cijelom svijetu“ – Željana i Marko su u Abu Dhabiju, Filip je u Rio de Žaneiru, Viktorija u Slovačkoj, Prisila u Kaliforniji, Igor u Njujorku. Najčešće se viđaju na sastancima koji su, očekivano, jedino mogući online putem.
Počeci kompanije
Kompaniju su osnovali prošle godine u Kaliforniji i nazvali je Xenios Academy.
Besermenji objašnjava da su u početku zamislili da to bude platforma za trening zaposlenih u hotelima i restoranima.
„Mjesecima kasnije, nakon što je tim Xenios ostvario nekoliko pobeda na značajnim globalnim takmičenjima u tech industriji, rodila se ideja o razvoju LMS platforme za kreiranje personalizovanih kurseva dizajniranih prema specifičnim potrebama kompanije i profila njihovih zaposlenih. Danas, Xenios ulazi u fazu realizacije pilot projekata sa hotelima, restoranima, ali očekuje i učešće u širim projektima koji podrazumevaju razvoj turističkih sektora u zajednicama, podržanih od državnih institucija u nekoliko zemalja“, navodi Besermenji i dodaje da je platforma prepoznata kao proizvod koji odgovara tržištu na Bliskom istoku, pa je sjedište startupa premješteno u Ujedinjene Arapske Emirate, u Dubai i Abu Dhabi.
Učenje kroz igru
Na platformi se uči kroz kvizove, izazove i grafičke elemente umjesto stotina stranica štampanog materijala ili dugačkih videa i webinara. Smatraju da gejmifikacija edukacije utiče na bolju motivaciju i učinak zaposlenih tokom obavljanja dužnosti i da se na taj način ne gube ni kvalitet ni kvantitet informacija potrebnih korisniku platforme. Dodaju i da gejmifikacija ubrzava proces treninga za čak 50%.
„Uticaj neuronauke na našu platformu je od vitalne važnosti, jer smo svjesni da živimo u vremenu kada su sposobnost pune pažnje i koncentracije kod svih smanjeni, što dokazuje privrženost generacije Z kratkim, brzim i zabavnim sadržajima, a što su društvene mreže najbolje iskoristile. Zbog toga, prateći činjenična stanja iz oblasti neuronauke, trudimo se da u što većoj mjeri prilagodimo sadržaj korisnicima kako bi njihova budnost tokom učenja bila maksimalno iskorištena za akumulaciju novog znanja. Istovremeno, oslanjamo se na najnovije mogućnosti vještačke inteligencije, kako bismo tok učenja maksimalno personalizovali i prilagodili individualnim potrebama i mogućnostima korisnika“, kaže Besermenji.
Osoba zadužena za nadgledanje napretka zaposlenih, može to da čini u realnom vremenu, što će im omogućiti da prepoznaju oblasti u kojima je zaposlenima potrebna najveća podrška. „Razvili smo sistem zdravog nadmetanja, pa će zaposleni moći da prepoznaju nivoe svog znanja u svakom trenutku i koliko napreduju u odnosu na kolege, ukoliko to budu željeli“, dodaje.
Sagovornik Forbes Srbija kaže i da su LMS platforme posljednjih godina doživjele ekspanziju zbog potrebe za bržim, efikasnijim i učinkovitijim online treningom. Na to je najviše uticao nedostatak vremena za pružanje adekvatne podrške u treningu svakog zaposlenog.
Osvojena priznanja
Besermenji ističe da su prvi uspjeh na globalnoj sceni imali u maju 2023. godine, pobjedom na svjetskom takmičenju startupa koji objedinjuju ugostiteljsku industriju i nove tehnologije, pod nazivom “Entrepreneur20X”, održanom u Dubaiju. Nakon toga, dobili su priliku da se pojave u televizijskom formatu “Startup Trail” na CNN-u. Uslijedila su i druga pojavljivanja u medijima u različitim zemljama.
„Ipak, prijelomni trenutak dogodio se u septembru 2023. kada smo osvojili prvo mjesto u konkurenciji 143 kompanije iz svijeta na čijem se čelu nalaze žene, na takmičenju koje je povodom Svjetskog dana turizma organizovala Svjetska turistička organizacija Ujedinjenih nacija. Osvojili smo prvu nagradu za najbolju buduću tehnologiju, u Rijadu u Saudijskoj Arabiji. Taj događaj otvorio nam je vrata za pregovore o učešću Xenios Academy u više velikih projekata za razvoj turističkog sektora u Saudijskoj Arabiji“, kaže Besermenji.
Navodi i da su se na osnovu savjeta dobijenih na tom događaju i zvanično transformisali u LMS platformu koja pruža kompanijama mogućnost da po sopstvenim potrebama razviju kurseve za edukaciju zaposlenih, a koje Xenios Academy dizajnira vodeći se objedinjenim principima neuronauke, vještačke inteligencije i gejmifikacije obrazovanja. Očekujemo da najveći odziv bude u okviru turističkog sektora, ali se ne ograničavaju samo na kompanije iz te djelatnosti.
„Drago nam je da su rezultati koje smo postigli u prvoj godini postojanja prepoznati i u Srbiji, pa tako očekujemo da se uskoro pridružimo projektu koji za cilj ima osnaživanje održivog turizma grada Sombora u Vojvodini. Iako je naša poslovna vizija globalna, nadamo se da će i zemlje Balkana prepoznati Xenios Academy. To bi nas baš obradovalo, što je i prirodno, jer smo ovde odrasli“, dodaje Besermenji.
Lično iskustvo
Igor Besermenji je dvije godine proveo na poziciji voditelja informativnog programa N1 televizije u Beogradu. Radio je u više medija i sticao iskustva u univerzitetskom radu u Srbiji, na master studijama javne uprave u Velikoj Britaniji i kao stjuard u avioindustriji u Kataru. Kaže da je u Xenios došao na poziv Željane, koju poznaje od najranijeg djetinjstva.
„Neprocjenjivim smatram to što su svi članovi liderskog tima Xenios Academy donijeli nešto od svojih prethodnih životnih i profesionalnih iskustava, kako bi izgradili kompaniju. Iako svi imamo potpuno različite profesionalne profile, ono što nam je zajedničko je to što smo svi u nekom trenutku, radili i u hotelima i restoranima ili avioindustriji, prikupljajući novac za svoje dalje profesionalne planove, što je povoljno uticalo na razvoj Xenios platforme“, zaključuje Besermenji.
Iz ličnog ugla, posebno izdvaja to što mu je posao u Xeniosu pružio priliku da ponovo vrlo često putuje, „što mi je iskreno najviše falilo tokom dvije godine koje sam proveo vezan za poslove u Beogradu“. „Kao bivši stjuard, ja se i dalje najbolje osjećam kada sam u nekakvoj žurbi na aerodromu. Istovremeno, imam dovoljno vremena da se posvetim drugim interesovanjima zbog kojih me put dalje vodi u Njujork, gdje mislim da ću biti od još veće pomoći i za dalji razvoj Xeniosa“.