Magneti su nova glavobolja za automobilsku industriju: Još jedan adut u rukavu Kineza

Kinesko ograničavanje izvoza rijetkih zemnih elemenata, teško dostupnih industrijskih metala, ključnih komponenti u električnim vozilima, moglo bi uzrokovati još jedan veliki poremećaj u globalnoj automobilskoj industriji. Tako se navodi u izvještaju konsultantske kuće BMI.
Utjeha zapadnim proizvođačima je činjenica da ogroman višak proizvodnih kapaciteta u automobilskoj industriji znači da će Kina željeti da izvoz teče bez većih prekida.
“Globalne proizvodne linije za automobile su u opasnosti od zastoja. Moguće je da će se suočiti sa kašnjenjima zbog novog sistema licenciranja koji je uvela Kina. To usporava isporuke rijetkih metala. Uzrokuje značajna kašnjenja u isporukama magneta”, prema podacima BMI-a, firme u vlasništvu Fitch Solutions.
Magneti su ključni za električne motore
Rijetki zemni magneti su ključni za elektromotore u električnim vozilima. I za razne automobilske sisteme kao što su senzori, servo upravljač, regenerativno kočenje i druge napredne funkcije u modernim vozilima. Uključujući i luksuzna vozila sa motorima sa unutrašnjim sagorijevanjem.
Kina kontroliše do 70% globalne eksploatacije rijetkih zemalja. Kao i 85% kapaciteta za njihovu preradu i oko 90% proizvodnje legura i magneta od ovih metala. Sve ovo navode konsultanti iz AlixPartnersa. BMI ističe da je Evropa posebno ranjiva, jer uvozi 98% svojih rijetkih zemalja magneta iz Kine.

Izvještaj se pojavio istovremeno s nepotvrđenim Reuterovim izvještajima iz Pekinga i Washingtona da su američkim proizvođačima automobila odobrene neke privremene izvozne dozvole za pošiljke rijetkih zemnih elemenata. Ova iznenadna prijetnja snabdijevanju dio je trgovinskog sukoba između Kine i SAD-a. Istovremeno, predsjednik Donald Trump pokušava pregovarati o novim tarifama s ostatkom svijeta.
Još jedna egzistencijalna kriza?
Investitori se boje da bi ovo mogla postati još jedna egzistencijalna kriza koja je pogodila globalne proizvođače automobila u proteklih pet godina. Pandemija koronavirusa zatvorila je industriju na nekoliko mjeseci, nakon čega je uslijedila nestašica čipova. Nakon što su preživjeli te šokove, investitorima je rečeno da su naučene lekcije i da se ključne komponente sada skladište kako bi se izbjegli slični problemi u budućnosti.
Međutim, prema riječima Franka Eckarda, izvršnog direktora njemačkog proizvođača magneta Magnosphere, to se nije dogodilo. Očekuje se zatvaranje mnogih fabrika ako se kriza uskoro ne riješi.
“Cijela automobilska industrija je u potpunoj panici”, rekao je Eckardt za Reuters.
BMI navodi da su električna vozila posebno ranjiva.
„Očekujemo da će proizvodnja električnih vozila biti nesrazmjerno pogođena, jer im je potrebno znatno više rijetkih zemnih magneta nego vozilima s motorima s unutrašnjim sagorijevanjem“, navodi se u izvještaju BMI-a.
BMI ističe da će proizvođači možda morati preseliti dio proizvodnje u Kinu kako bi izbjegli uska grla u snabdijevanju.
„Neki proizvođači bi se mogli vratiti starijoj tehnologiji elektromotora za električna vozila koja se manje oslanja na rijetke zemne magnete. Također, vjerujemo da bi se proizvodne linije mogle modificirati uklanjanjem određenih premium, ali nebitnih funkcija koje zahtijevaju male elektromotore s takvim magnetima. To uključuje električno podešavanje sjedišta, sisteme za podešavanje volana i električne roletne“, rekao je BMI.

BMW motori ne koriste ove rijetke metale
Investicijska banka UBS istakla je da je BMW jedini njemački proizvođač koji proizvodi elektromotore bez upotrebe rijetkih zemnih elemenata, koji se inače koriste u motorima sa permanentnim magnetima.
“Rijetki zemni elementi se koriste i u drugim elektronskim komponentama, tako da bi njihova potencijalna nestašica mogla uticati i na neelektrična vozila. Vjerujemo da situaciju treba pažljivo pratiti u narednim danima i sedmicama”, navodi se u istraživačkoj bilješci UBS-a.
BMI je saopštio da bi mogao biti primoran da smanji svoju prognozu globalne proizvodnje vozila ako se spor s Kinom ne riješi.
“Ove zabrinutosti su pojačane upozorenjima raznih proizvođača automobila da bi postojeće zalihe mogle trajati samo nekoliko sedmica. Trenutno predviđamo da će globalna proizvodnja vozila porasti za 2,3% u 2025. godini, na ukupno 95,8 miliona vozila. Ovo je oporavak od pada od 0,2% zabilježenog u 2024. godini”, saopštio je BMI.
Neki analitičari smatraju da zbog velike kontrole koju Kina ima nad industrijskim metalima, ona ima sve adute u pregovorima sa SAD-om.
Profesor Stefan Bracel, direktor Centra za automobilski menadžment, nedavno je istakao da kineska automobilska industrija ima “ogroman prekapacitet”.
Kinesko ograničavanje izvoza rijetkih zemnih elemenata, teško dostupnih industrijskih metala, ključnih komponenti u električnim vozilima, moglo bi uzrokovati još jedan veliki poremećaj u globalnoj automobilskoj industriji. Tako se navodi u izvještaju konsultantske kuće BMI.
Utjeha zapadnim proizvođačima je činjenica da ogroman višak proizvodnih kapaciteta u automobilskoj industriji znači da će Kina željeti da izvoz teče bez većih prekida.
“Globalne proizvodne linije za automobile su u opasnosti od zastoja. Moguće je da će se suočiti sa kašnjenjima zbog novog sistema licenciranja koji je uvela Kina. To usporava isporuke rijetkih metala. Uzrokuje značajna kašnjenja u isporukama magneta”, prema podacima BMI-a, firme u vlasništvu Fitch Solutions.
Magneti su ključni za električne motore
Rijetki zemni magneti su ključni za elektromotore u električnim vozilima. I za razne automobilske sisteme kao što su senzori, servo upravljač, regenerativno kočenje i druge napredne funkcije u modernim vozilima. Uključujući i luksuzna vozila sa motorima sa unutrašnjim sagorijevanjem.
Kina kontroliše do 70% globalne eksploatacije rijetkih zemalja. Kao i 85% kapaciteta za njihovu preradu i oko 90% proizvodnje legura i magneta od ovih metala. Sve ovo navode konsultanti iz AlixPartnersa. BMI ističe da je Evropa posebno ranjiva, jer uvozi 98% svojih rijetkih zemalja magneta iz Kine.

Izvještaj se pojavio istovremeno s nepotvrđenim Reuterovim izvještajima iz Pekinga i Washingtona da su američkim proizvođačima automobila odobrene neke privremene izvozne dozvole za pošiljke rijetkih zemnih elemenata. Ova iznenadna prijetnja snabdijevanju dio je trgovinskog sukoba između Kine i SAD-a. Istovremeno, predsjednik Donald Trump pokušava pregovarati o novim tarifama s ostatkom svijeta.
Još jedna egzistencijalna kriza?
Investitori se boje da bi ovo mogla postati još jedna egzistencijalna kriza koja je pogodila globalne proizvođače automobila u proteklih pet godina. Pandemija koronavirusa zatvorila je industriju na nekoliko mjeseci, nakon čega je uslijedila nestašica čipova. Nakon što su preživjeli te šokove, investitorima je rečeno da su naučene lekcije i da se ključne komponente sada skladište kako bi se izbjegli slični problemi u budućnosti.
Međutim, prema riječima Franka Eckarda, izvršnog direktora njemačkog proizvođača magneta Magnosphere, to se nije dogodilo. Očekuje se zatvaranje mnogih fabrika ako se kriza uskoro ne riješi.
“Cijela automobilska industrija je u potpunoj panici”, rekao je Eckardt za Reuters.
BMI navodi da su električna vozila posebno ranjiva.
„Očekujemo da će proizvodnja električnih vozila biti nesrazmjerno pogođena, jer im je potrebno znatno više rijetkih zemnih magneta nego vozilima s motorima s unutrašnjim sagorijevanjem“, navodi se u izvještaju BMI-a.
BMI ističe da će proizvođači možda morati preseliti dio proizvodnje u Kinu kako bi izbjegli uska grla u snabdijevanju.
„Neki proizvođači bi se mogli vratiti starijoj tehnologiji elektromotora za električna vozila koja se manje oslanja na rijetke zemne magnete. Također, vjerujemo da bi se proizvodne linije mogle modificirati uklanjanjem određenih premium, ali nebitnih funkcija koje zahtijevaju male elektromotore s takvim magnetima. To uključuje električno podešavanje sjedišta, sisteme za podešavanje volana i električne roletne“, rekao je BMI.

BMW motori ne koriste ove rijetke metale
Investicijska banka UBS istakla je da je BMW jedini njemački proizvođač koji proizvodi elektromotore bez upotrebe rijetkih zemnih elemenata, koji se inače koriste u motorima sa permanentnim magnetima.
“Rijetki zemni elementi se koriste i u drugim elektronskim komponentama, tako da bi njihova potencijalna nestašica mogla uticati i na neelektrična vozila. Vjerujemo da situaciju treba pažljivo pratiti u narednim danima i sedmicama”, navodi se u istraživačkoj bilješci UBS-a.
BMI je saopštio da bi mogao biti primoran da smanji svoju prognozu globalne proizvodnje vozila ako se spor s Kinom ne riješi.
“Ove zabrinutosti su pojačane upozorenjima raznih proizvođača automobila da bi postojeće zalihe mogle trajati samo nekoliko sedmica. Trenutno predviđamo da će globalna proizvodnja vozila porasti za 2,3% u 2025. godini, na ukupno 95,8 miliona vozila. Ovo je oporavak od pada od 0,2% zabilježenog u 2024. godini”, saopštio je BMI.
Neki analitičari smatraju da zbog velike kontrole koju Kina ima nad industrijskim metalima, ona ima sve adute u pregovorima sa SAD-om.
Profesor Stefan Bracel, direktor Centra za automobilski menadžment, nedavno je istakao da kineska automobilska industrija ima “ogroman prekapacitet”.
Kina je postala najveći svjetski izvoznik limuzina i SUV vozila, s više od četiri miliona izvezenih vozila godišnje.
“Kinesko automobilsko tržište karakterizira značajna prekomjerna proizvodnja, potaknuta eksplozijom novih brendova i vladinom podrškom industrijskoj ekspanziji. S obzirom na stagnirajuću domaću potražnju, izvoz postaje strateški imperativ za apsorpciju viška proizvodnje i ublažavanje efekata pada domaćih cijena”, rekao je Bracel.
Ovo ukazuje na to da će Kina biti upućena da brzo riješi prepreke izvozu.