Kiks na predstavljanju Rimčevog robotaksija
Prva Vern usluga biće pokrenuta u Zagrebu 2026. godine, najavljeno je juče na ekskluzivnom predstavljanju dizajna istoimenog robotaksija u Rimac Kampusu.
Dugoiščekivan robotaksi koji razvija tim Mate Rimca je ekskluzivno predstavljen hrvatskoj javnosti, ali zbo tehničkih problema nije pokrenut. Nazvan Vern po piscu Žil Vernu, autonomni automobil trebalo bi krene zagrebačkim ulicama za dvije godine. Uz vozilo predstavljen je i koncept urbane autonomne mobilnosti.
U ponedeljak je najavljeno da Project 3 Mobility, hrvatska kompanija koja razvija novi ekosistem urbane autonomne mobilnosti, mijenja ime u Vern. Bio je to uvod u glavni događaj u novom Rimac Kampusu, u blizini Zagreba. Prisustvovao mu je i predsjednik Vlade Andrej Plenković.
“Vern će u potpunosti transformisati način prevoza u gradu pomoću novog pristupa urbanoj autonomnoj mobilnosti”, naglasili su iz kompanije koju je osnovao Mate Rimac s dvojicom svojih najbližih kolega iz Rimac Grupe Markom Pejkovićem, glavnim izvršnim direktorom Verna, i Adrianom Mudrim, dizajnerom Nevere i glavnim direktorom dizajna u Vernu.
Firma gradi svoj prvi proizvodni pogon za proizvodnju autonomnih električnih vozila u Zagrebu, a ekosistem robotaksija zasniva se na potpuno autonomnom električnom vozilu, softverskoj platformi (korisničkoj aplikaciji) i specijaliziranoj infrastrukturi, istaknuto je.
Vern razvija softversku platformu preko koje će korisnici moći da naruče vožnju, a preko nje će se upravljati i cijelom uslugom. Saznaje se da će aplikacijom korisnici prije naručivanja vožnje moći personalizovati postavke vozila poput osvjetljenja, temperature, pa čak i mirisa.
U svakom gradu u kojem će Vern biti dostupan, postojaće specijalizovana infrastruktura – Mothership. Riječ je o mjestu gdje će se Vern vozila pregledati, održavati, čistiti i svakodnevno se puniti.
Adriano Mudri, glavni direktor dizajna u Vernu istakao je da je bilo teško pronaći pravo ime za ovaj projekat, ali su konačno odlučili da ga nazovu po čovjeku koji je izumio budućnost Žilu Vernu.
“Baš kao što je on koristio temu putovanja kao pokretačku snagu u svojim pričama, mi je koristimo kao inspiraciju u oblikovanju budućnosti ispunjene maštovitim inovacijama i stvarnim postignućima. Njegova vjera u budućnost i njegov duh podstakli su znatiželju kod generacija i generacija naučnika i istraživača. Stvari koje ponekad izgledaju nemoguće, on je učinio mogućima“, kazao je.
Suosnivač Verna Rimac objasnio je da želi da korisnicima pruži iskustvo bolje od najbolje usluge koju uživaju vrlo bogati i to po pristupačnoj cijeni. “Vern pretvara vrijeme utrošeno na vožnju u priliku za lični rast, otkrivanje i uživanje i na taj način obogaćuje vaš život tokom svakog putovanja“, ispričao je Rimac koji na predstavljanju zbog tehničkog problema nije uspio pozvati svoj prevoz iz budućnosti.
Interijer i eksterijer
Novo vozilo nema upravljač niti papučice za vožnju, a njime će se upravljati sistemom za autonomnu vožnju koju razvijaju u partnerstvu s firmom Mobileye.
Uz platformu za autonomnu vožnju Mobileye Drive u vozilu će biti i set senzora koji uključuju kamere, radare i lidare. Zahvaljujući toj platformi, autonomne vožnje će biti moguće na raznim lokacijama, vrstama puta i vremenskim uslovima, a u obzir će uzimati i lokalne stilove vožnje.
Vern je dvosjed jer, kako to objašnjava Mudri, podaci pokazuju da u devet od deset vožnji vozilo koriste jedna do dvije osobe. To je omogućilo prostraniji interijer za opuštanje. Unutrašnjost Vern vozila ima više prostora nego u Rolls-Royceu, navodi Mudri koji naglašava i da su vrata klizna, a putnici mogu opružiti noge kao u dnevnoj sobi. Automobil će biti opremljen UltraWide ekranom i 17 zvučnika.
Putnici će moći da izaberu stepen udobnosti sjedišta između kojih će biti touchpad za postavke vozila, ali i sa opcijom Median za pokretanje i zaustavljanje vožnje. Automobil će imati i zaobljeni krovni prozor, takozvani Halo prsten.
„Uprkos dodatnom sadržaju, u poređenju s običnim automobilima, uspjeli smo postići vrlo elegantan dizajn. Duboko smo integrisali kamere, radare, lidare za male i velike udaljenosti i njihove sisteme za čišćenje. U isto smo vrijeme uspjeli pojednostaviti izgled uklanjanjem tipičnih komandi vozila kojima upravljaju ljudi. Riješili smo se brisača i bočnih retrovizora. To čini aerodinamičke performanse djelotvornijim i omogućavaju lakše čišćenje. Jedan tipičan element automobila koji smo zadržali je prtljažnik. Dakle, ne morate se brinuti ako idete na aerodrom i imate puno prtljaga ili ste upravo završili veliku kupovinu namirnica“, rekao je Mudri.
Naglasio je da dizajn spaja tipičnu ekskluzivnu udobnost prostrane limuzine s dimenzijama vozila kompaktnog automobila. U čemu niko dosad nije uspio, dodao je.
Mothership u Zagrebu i plan ekspanzije
Prvi Mothership gradiće se u Zagrebu, pored našeg sjedišta u Buzinu, rekao je Marko Pejković, izvršni direktor Verna naglašavajući da je to ključni dio Vern ekosistema i usluge.
„Mothership je dom u kojem se brinemo o našim vozilima. Ovdje se vozila Vern svakodnevno pregledaju, svakodnevno održavaju, svakodnevno čiste i pune kako bi uvijek bila sigurna, čista i spremna da vas odvezu u novu avanturu”, kazao je.
Najavio je da firma počinje da gradi proizvodni pogon u južnom dijelu Zagreba. Staviće to Hrvatsku na kartu kao zemlju koja podstiče razvoj ključnih tehnologija budućnosti koje će donijeti brojne dobrobiti zajednici i stvoriti značajan napredak u smjeru digitalnih i zelenih tehnologija, istakao je.
Nakon pokretanja usluge u Zagrebu, kreće ekspanzija po drugim evropskim gradovima. Najprije u Velikoj Britaniji i Njemačkoj, a potom širenje kreće i na Bliski istok. Kompanija je dosad potpisala ugovore s 11 gradova u Evropskoj uniji, Velikoj Britaniji i Bliskom istoku, a pregovara s više od 30 gradova u raznim delovima svijeta.
Nikolina Oršulić, Forbes Hrvatska