Kako su dva brata Kineza postali milijarderi prodajući bubble tea za dolar
Kada je imao samo 21 godinu, Zhang Hongchao je posudio novac od svoje bake kako bi otvorio mali štand za prodaju ledenih poslastica u centralnom kineskom gradu Žengžuu. Prva prodavnica nije uspjela, ali dvije godine kasnije pokušao je ponovo sa drugim štandom, ovaj put nazvanim Mixue Bingcheng, što znači „slatki snježni dvorac“. Tokom vremena, posao je krenuo uzlaznom putanjom kako se prebacio na prodaju sladoleda, a kasnije i „čaja sa mjehurićima“ (bubble tea), limunade i napitaka od kafe po veoma povoljnim cijenama.
Sada je Mixue Bingcheng, koji ima oko 36.000 prodavnica i najveći je proizvođač čaja sa mjehurićima u Kini, pred izlaskom na berzu, a prema procjenama Forbesa, Žang, sada 47-godišnjak, i njegov mlađi brat Hongfu, 39-godišnjak, postali su milijarderi.
Mixue je podnio zahtjev za inicijalnu javnu ponudu u Hong Kongu početkom januara, otkrivajući vlasničke detalje kompanije: svaki brat trenutno posjeduje 42,8 odsto udjela u poslu. Forbes procjenjuje da je vrijednost Mixue 2,9 milijardi dolara. Njihovi su prihodi i neto dobit porasli 46 odsto i 48 odsto u prvih devet mjeseci 2023. godine, dostižući 2,2 milijarde dolara i 338 miliona dolara, redom. To postavlja neto vrijednosti braće Žang na oko 1,2 milijarde dolara svaki.
Mixue je podnio zahtjev za IPO vrijedan 915 miliona dolara u Šenženu 2022. godine, ali se nikada nije ostvario. Postoji uvijek šansa da i ovaj IPO propadne. Hang Seng Indeks je pao otprilike 25 odsto u protekloj godini, a lokalne akcije imaju najgori početak godine u skoro dvije decenije.
Kompanija Mixue, koja ima 32.000 prodavnica u Kini, gotovo svih u vidu franšiza, i još 4.000 u 11 drugih, uglavnom azijskih zemalja, nije odgovorila na zahtjev za komentar o vrijednosti kompanije ili neto vrijednosti braće.
Prema prospektu, njene prodavnice su prodale oko 5,8 milijardi napitaka širom svijeta tokom prvih devet mjeseci 2023. godine, čime je postala drugi najveći svjetski prodavac svježe napravljenih napitaka po broju prodatih čaša, prema konsultantskoj agenciji za industriju China Insights. Prvi prodavac je Starbaks (Starbucks).
Kompanija se ističe na pretrpanom tržištu čaja sa mjehurićima po svojim povoljnim cijenama, stekavši nadimak „Pinduoduo bubble tea“, po popularnoj kineskoj platformi za snižene cijene Kolina Huanga (Colin Huang). Proizvodi Mixue, koji uključuju i svježe napravljenu limunadu, sladoled, voćni čaj i kafu, koštaju između tri centa (kao limenka kole u Kini) i jednog dolara. Prosječna cijena koju naplaćuje Nayuki, još jedan popularni lanac čaja sa mjehurićima u Kini, iznosi 3,8 dolara.
Mixue tvrdi da može da održi niske cijene zahvaljujući integrisanom lancu snabdijevanja koji pokriva sve, od nabavke i proizvodnje sastojaka, do logistike, istraživanja i razvoja i kontrole kvaliteta. Skoro svi njihovi prihodi i profit dolaze od prodaje proizvoda kao što su kuhinjski aparati i namirnice, franšiznim partnerima.
Hongčao je bio student na Henan koledžu za ekonomiju i finansije 1997. kada je dobio honorarni posao tokom ljeta na kiosku sa napicima. Dok je radio tamo, došao je na ideju da napravi vlastitu ručno pravljenu led mašinu i otvori prodavnicu sa ledenicama (slatkiši od izmrvljenog leda), nešto što je bilo popularno u susjednom Šengdžiju, ali nije stiglo do Žengžua. Prema izvještajima lokalnih kineskih medija, pozajmio je 3.000 juana (422 dolara) od svoje bake da otvori Coldsnap Shaved Ice, preteču Mixue.
Hongčao je brzo naučio poslovne lekcije kada je imao problema sa prodajom tokom zime, što ga je natjeralo da prodaje mandarine za dodatni prihod, prema navodima kineskih medija. Morao je da zatvori taj biznis, ali je pokušao ponovo 1999. sa novim proizvodima kao što su šećerni napici, a kasnije i sladoled u konusima.
Njegov mlađi brat Hongfu, koji sada obavlja funkciju izvršnog direktora u Mixue, pridružio se kompaniji 2007. kako bi standardizovao operacije i upravljanje (Hongčao je predsjednik Mixue). To se kasnije razvilo u uspješan franšizni model kompanije. Danas sa 99,8 odsto, od 36.000 prodavnica, upravlja 16.000 franšiznih partnera, čineći Mixue jednim od najvećih franšiznih operatora u svijetu. (đIma dvostruko više lokacija od Dankina (Dunkin) i gotovo dvostruko više od ukupnog broja restorana Burger Kinga.
Mixue, koji posjeduje 84 kineska patenta i upravlja svojim fabrikama, prodaje sve, od kuhinjskih aparata do sastojaka poput sirupa, mlijeka, čaja, kafe i voća svojim franšiznim partnerima.
Braća su nastavila da inoviraju tokom godina. Otvorili su svoju prvu kafeteriju Lucky Cup 2017. godine; danas ima 2.900 lokacija. Izvezli su brend Mixue u Hanoj, Vijetnam, 2018. godine. Danas postoje prodavnice i u zemljama poput Kanade, Indonezije, Japana i Južne Koreje. U posljednjih nekoliko godina, predstavili su svoju sada dobro poznatu maskotu „Snow King“ i počeli da puštaju muzičke spotove i audio snimke sa njim u prodavnicama. Mixue pesme „I Love You, You Love Me, Mixue Ice Cream & Tea“, koja prikazuje Snow Kinga, ima više od 24 miliona pregleda na Bilibiliju, kineskom ekvivalentu Jutjuba (YouTube); Snow King takođe ima ulogu u animiranoj TV seriji i igra ključnu ulogu na festivalima sladoleda kompanije.
Žangovi su najnoviji poslovni ljudi koji su stekli bogatstvo od čaja sa mjehurićima, koji je popularan među milenijalcima i Generacijom Z u Aziji i SAD-u. Drugi tajkuni koji drže biznis sa ovim čajem uključuju Vanga Ksjaokuna (Wang Xiaokun), osnivača i predsjednika Cha Panda, koji takođe čeka izlazak na berzu.
Peng Ksin (Peng Xin) i Žao Lin (Zhao Lin), supružnici koji stoje iza direktnog rivala Nayukija, postali su milijarderi nakon IPO-a u Hong Kongu 2021. godine. Međutim, par je od tada ispao iz redova milijardera jer je došlo do pada cijene akcija od 80 odsto izazvanog problemima sa bezbjednošću hrane.
Zinnnia Lee i John Kang (Forbes)
How Two Chinese Brothers Became Billionaires From $1 Bubble Teas