Gigant auto industrije gasi podružnicu za robotaksije u koju je uložio milijarde
Nakon što je u posljednjih osam godina uložila milijarde dolara u svoju podružnicu za robotaksije, Kruz (Cruise), kompanija Dženeral Motors (General Motors) odlučila je dа je ugasi, Ipak, nastaviće raditi na tehnologiji autonomnih vozila unutar krovne tvrtke.
Proizvođač kaže da više neće finansirati rad Kruza, jer bi širenje poslovanja potrebno za dostizanje konkurencije trajalo predugo i bilo bi preskupo. Iako nisu imenovali konkurenciju, vjerovatno najveći izazov predstavlja Vejmo (Waymo). Ta kompanija svake sedmice obavlja stotine hiljada vožnji svojim robotaksijima, a uskoro će proširiti uslugu na Majami, Ostin i Atlantu.
“Ovo je posljednja u nizu odluka GM-a koja dokazuje da smo u potpunosti fokusirani na stvaranje prave tehnologije za budućnost naše kompanije i čitave industrije,” rekla je predsjednica i izvršna direktorica GM-a Meri Bara (Mary Barra). “GM je ovu odluku donio kako bismo donijeli novi fokus strategiji. Vjerujemo u važnost asistencije u vožnji i tehnologije autonomne vožnje u našim vozilima.”
“Kruz je rani inovator na području autonomije, a dublja integracija naših timova, u kombinaciji sa snažnim brendom, veličinom i snagom proizvodnje GM-a, pomoći će unaprijediti našu viziju za budućnost prevoza,” dodala je.
Rast kompanije zaustavila je saobraćajna nesreća
GM je Kruz kupio 2016. godine, a kompanija je bila jedna od najbolje finansiranih za robotaksije. Prikupila je više od 8 milijardi dolara investicija, uključujući od SoftBanka i Honde. Godinama je bila u tijesnom takmičenju s Alfabetovim (Alphabet) Vejmom (Waymo), a obje kompanije su željele postati dominantni igrač na novom polju autonomnih vozila. Nakon nesreće iz oktobra 2023. godine, u kojoj je jedan od Kruzovih robotaksija udario ženu na ulicama San Franciska, kompanija se nije mogla vratiti na pravi put. Kruz je nedavno najavio planove za saradnju su Uberom i mnogo su radili na ponovnoj izgradnji povjerenja u brend, ali menadžment GM-a njihove napore nije smatrao dovoljnim.
Ovaj potez podsjeća na odluku Forda i Folksvagena (Volkswagen) iz 2022. godine da ugase Argo AI, njihovu zajedničku jedinicu za autonomna vozila. I Argo AI je, poput Kruza, prikupio milijarde dolara ulaganja. Izvršni direktor Forda Džim Farrli (Jim Farley) tada je takođe rekao da je finansiranje robotaksi startapa previše skupo i dugotrajno. Uber, koji sada u nekim gradovima sarađuje s Vejmom, takođe je ugasio svoje projekte za razvoj robotaksija. Uber je to učinio 2020. godine, nekoliko mjeseci nakon fatalne saobraćajne nesreće u kojoj je jedno od njihovih testnih vozila ubilo pješaka u predgrađu Feniksa.
Niko za sada ne može dostići Vejmo
Bara nije pomenula nesreću u kojoj je učestvovalo vozilo Kruza, već se umjesto toga fokusirala na potrebu GM-a da efikasnije upravlja finansijama. “Uzimajući u obzir vrijeme i trošak proširenja robotaksi biznisa na sve kompetitivnijem tržištu, zajednički napor mnogo je efikasniji, a samim tim i više u skladu s našim prioritetima raspodjele kapitala,” rekla je ona.
Iako je šef Tesle, Ilon Mask (Elon Musk), svojoj kompaniji zadao cilj da postane lider u tehnologiji robotaksija, kompanija još nije pokazala da je sposobna to postići, barem ne u kratkom roku. Čini se da je umjesto toga Vejmo postao jedini veliki igrač u ovoj novoj industriji. Prošlog mjeseca, iz te kompanije je rečeno da prevoze više od 150.000 putnika u Feniksu, San Francisku i Los Anđelesu. Ta brojka sljedeće će godine vjerovatno drastično porasti jer će Vejmo svoju uslugu proširiti na nove gradove i povećati svoju flotu vozila. Za sada je kompanija uspjela izbjeći ozbiljne saobraćajne nesreće koje bi usporile njen rast.
Amazonova jedinica Zuks (Zoox), koja se priprema na lansiranje robotaksi usluge u Las Vegasu, za sada je jedan od rijetkih konkurenata Vejmou u SAD-u, iako je Zuks mnogo manji.
GM je vlasnik oko 90 posto Kruza i otkupiće preostale dionice od drugih investitora nakon odobrenja odbora Kruza. Očekuju da će nakon dovršetka plana restrukturiranja sljedeće godine moći uštedjeti više od milijardu dolara godišnje.
Bara nije konkretno rekla koliko zaposlenih iz Kruza će biti prebačeno u Dženeral Motors.
Alan Ohnsman, Forbes
GM Pulls The Plug On Its Multibillion-Dollar Cruise Robotaxi Bet
(Prevela: Nataša Belančić)