Za šta se terete uhapšeni ministri i direktori u slučaju rekonstrukcije Željezničke stanice u Novom Sadu

Slučaj rekonstrukcije Željezničke stanice u Novom Sadu, čija betonska nadstrešnica se urušila u novembru prošle godine, i usmrtila 16 ljudi, dobio je novi zaplet u petak. Tužilaštvo za organizovani kriminal Srbije (TOK) uhapsilo je 11 osoba, među kojima su i bivši ministar građevinarstva, saobraćaja i infrastrukture Tomislav Momirović i nekadašnji v.d. generalnog direktora Infrastruktura Željeznice Srbije Nebojša Šurlan. Pritvor je određen i Goranu Vesiću, bivšem ministru koji je bio u bolnici zbog hitne operacije, a među uhapšenima su Anita Dimoski (bivša pomoćnica u Ministarstvu zadužena za željeznički i intermodalni saobraćaj) i Slobodanka Katanić, menadžerica za investicije u „Infrastruktura Željeznice Srbije“.
Također, privedeni su i predstavnici firmi koje su učestvovale u projektu, uključujući direktora firme Starting, Nikolu Trivića, te još nekoliko odgovornih osoba iz javnih institucija i izvođača radova.
Državni budžet oštećen za više od 115 miliona dolara
Istraga se odnosi na navodne koruptivne radnje u okviru rekonstrukcije pruge Novi Sad–Subotica, čiji je dio bila i rekonstrukcija novosadske željezničke stanice. Kako je izvijestio Reuters, pozivajući se na saopćenje Tužilaštva, šestorica uhapšenih su osumnjičena za nezakonito izdavanje faktura kojima je precjenjivana vrijednost radova, konzorcijuma dvije kineske kompanije – China Railway International Co i China Communications Construction Co – kojima je dat zadatak da rekonstruišu i željezničku stanicu u Novom Sadu i pruge.
Kako je navedeno u saopćenju, sumnja se da su oštetili državni budžet za 115,6 miliona dolara, te da je kineski konzorcij preuveličavanjem faktura profitirao za 18,8 miliona dolara.
Ovo su najozbiljnija hapšenja od novosadske tragedije i smrti civila koji su stradali od obrušavanja dijela betonske nadstrešnice, a koja je na ulice Beograda i Srbije izvela prvo studente, a onda i građane, koji mjesecima traže transparentan rad državih institucija u ovom slučaju i privođenje odgovornih.
Ko je odgovoran za radove
Podsjećamo, u decembru prošle godine, privedeno je 11 osoba, uključujući Momirovićevog nasljednika Gorana Vesića, zbog sumnje da su počinili krivično djelo protiv javne sigurnosti.
Demonstranti, koji za katastrofu krive korupciju, zahtijevaju prijevremene izbore za koje se nadaju da će nakon 13 godina ukloniti s vlasti Vučića i njegovu stranku. Oni optužuju Vučića i njegove saveznike, prenosi Reuters, za veze s organiziranim kriminalom, nasilje nad rivalima i ograničavanje medijskih sloboda, dok Vučić s druge strane negira optužbe.
Radovi na modernizaciji pruge Beograd – Stara Pazova zvanično su započeli u junu 2018., a dovršeni u septembru 2021. Izgradnja dionice Novi Sad – Subotica (108 km) započela je 7. aprila 2022., uz planirani završetak do kraja 2024. godine. Modernizacija linije Beograd – Novi Sad puštena je u promet 19. marta 2022., dok je potpuno rekonstruisana željeznička stanica u Novom Sadu otvorena 5. jula 2024. godine.
U vezi ovog slučaja vode se odvojeni postupci Tužilaštva u Novom Sadu i Beogradu.
Ono što je javnost željela da zna – ko je konkretno bio odgovoran za radove na objektu koji se urušio i zašto ugovori Srbije sa kineskim kompanijama nisu javni? Ono što se zna iz dokumentacije objavljene na sajtu Vlade Srbije je to da je najmanje 19 privatnih firmi kao podizvođači gradilo brzu prugu od Novog Sada do granice sa Mađarskom, ali ona ne precizira, pisao je ranije Radio Sloodna Evropa, koje od ovih firmi su bile zadužene za rekonstrukciju stanične zgrade u Novom Sadu.
Osim naziva ovih firmi, u dokumentaciji ne postoje precizni detalji o poslovima na kojima su radile, niti finansijski detalji njihovih ugovora.
Što se kineskih kompanija tiče, s njima su vlasti u Srbiji sklopile ugovor na osnovu međudržavnog sporazuma Srbije i Kine, bez raspisivanja tendera, prema kojem se izbor podizvođača vršio nakon objavljivanja javnog poziva.