Musku su se isplatili politički napori, ali šta će biti s Teslom, robotaksijima…

Aktuelnosti Forbes 11. nov 2024. 16:10
featured image

11. nov 2024. 16:10

Elon Musk je u odličnoj poziciji nakon pobjede Donalda Trumpa na predsjedničkim izborima u SAD-u: učvrstio je njihovo prijateljstvo, a možda će postati i dio administracije, dionice Tesle i vrijednost SpaceX-a su u porastu, a i sam je bogatiji. Sve su to dobre vijesti za njega, ali priča ima i svoje rizike i loše strane.

Maskovo “klađenje” na Trampa možda i nije bilo toliko riskantno. Kao vlasnik mreže X i ogromne baze podataka, on je jedan od tek šačice ljudi koji su imali puni pristup dugogodišnjoj arhivi aktivnosti stotinu miliona Amerikanaca na društvenim mrežama. Imao je nevjerovatan uvid i sposobnost da shvati koji će biti rezultati izbora daleko prije 5. novembra. To je i sam priznao, napisavši na X-u: “Rezultat je bio očit već mjesecima.”

Tesla CEO and X owner Elon Musk gestures on stage next to Howard Lutnick, Chairman and CEO of Cantor Fitzgerald during a rally for Republican presidential nominee and former U.S. President Donald Trump at Madison Square Garden, in New York, U.S., October 27, 2024. REUTERS/Carlos Barria

Vrlo je vjerojatno da se Tesla više nema čega bojati od američke vlade. Trenutno ministarstvo saobraćaja protiv kompanije vodi nekoliko istraga, a to se pod novom administracijom može promijeniti. Vrlo je vjerovatno da će bilo koja vladina agencija biti izuzetno pažljiva u istraživanju nekog ko – ako se obistine najave o njegovoj ulozi u administraciji – može srezati njihov budžet u trenu. To je veliki sukob interesa, ali zasad ne djeluje da će se išta preduzeti da se on smanji.

Spremnost na poslovanje bez subvencija

Foto: Tesla/Handout via Reuters

Mask često govori da će Tesla vrlo uskoro početi isporučivati “potpuno autonomnu vožnju” i da jedini problem predstavljaju regulacije vlade. Taj problem je sada mnogo manji nego prije sedam dana. Tehnologija je ipak još daleko od toga da bude spremna.

Tesla koristi niz subvencija za električna vozila na koje ima pravo, ali Mask je – za razliku od ostalih – pokazao da je spreman da radi u svijetu bez tih subvencija. Kompanija je svoju mrežu punjača za električna vozila izgradila uglavnom bez subvencija, dok su svi ostali punjači nastali uz pomoć ogromnih subvencija. Čak i uz sve to, mreža Tesle ne samo da je izgrađena s mnogo manje novca od ostalih, već se i naveliko smatra najboljom.

Potencijalni rizici

Maskov upad u politiku ove godine ipak predstavlja određene rizike za direktora potrošačkog biznisa kao što je Tesla. U jednoj od najžešćih političkih bitaka u istoriji SAD-a Mask je sebi stvorio i prijatelje i neprijatelje, kako među moćnicima, tako i među običnim građanima. Što to znači za poslovanje Tesle?

Rijetko je vidjeti neke lidere iz svijeta biznisa da do te mjere uđu u politiku, upravo zbog problema polarizacije. Time mogu privući neke kupce, ali izgubiti druge. I sam Tramp je vidio da je dobio neke nove klijente, ali izgubio stare. Bain Capital bivšeg predsjedničkog kandidata Mita Romnija (Mitt Romney) nije pretrpio veliku štetu, kao ni EDS Rossa Perota. Ipak, ni jedan ni drugi nisu iskusili ovako duboku podjelu društva.

Iako je Maskova politika možda Teslu koštala prodaje, za sada je još nejasno koliko će to biti značajno. Oko 25 posto odraslog stanovništva SAD-a glasalo je za Kamalu Harris, ali ne zna se koliki postotak tih glasača je spreman bojkotovati automobile Tesle. S druge strane, gubitak oglašivača na X-u izazvan politikama i ponašanjem šefa platforme mnogo je mjerljiviji. Ako do 10 posto glasača demokratske kandidatkinje odluči da bojkotuje kompaniju, to je još samo 2,5 posto populacije, a gubitak prodaje mogao bi se bez problema nadomjestiti.

Što ako dođe do bojkota?

S druge strane, prodaja Tesle mnogo je snažnija u liberalnijim djelovima Amerike, iako je Mask rekao da želi da prodaja električnih automobila poraste za sve. Tramp je signalizovao da se protivi električnim automobilima i čitavoj borbi protiv klimatskih promjena, ali njegov novi savjetnik i prijatelj Mask mogao bi ga nagovoriti da se predomisli.

Maskovo poslovanje u Kini takođe je u opasnosti ako Tramp zaista pokrene trgovinski rat protiv te zemlje, kao što je obećavao. Kina bi mogla pritisnuti Teslu kako bi Mask pritisnuo Trampa.

Tesla se nalazi u neobičnom problemu. Mask vjeruje da budućnost kompanije leži u automatizaciji i planiranoj usluzi robotaksija. Usluga robotaksija izuzetno je urbana stvar, a podjela američkog društva po pitanju naklonosti Trampu leži na liniji urbano-ruralno, i to ne na način koji Masku odgovara. Ako glasači koji ne vole Trampa zamrze i Teslu, to će biti glasači koji žive u gradovima i koji su potrebni Masku. Kupovina automobila velika je odluka – kupci vjerovatno neće kupiti automobil koji ne vole samo zato jer se slažu s politikama vlasnika. Korišćenje robotaksija konkurentske kompanije ipak zahtijeva puno manji trud.

Ozbiljan zamah udesno – zasad

Republikanska stranka ove je godine u velikom naletu. Istorija SAD-a je istorija velikih promjena smjerova. Samo tri puta u istoriji dogodilo se da na međuizborima (izborima za Kongres usred četvorogodišnjeg mandata jednog predsjednika) stranka iz koje je predsjednik nije izgubila kontrolu nad Zastupničkim domom i/ili Senatom.

Ako demokrate to uspiju postići 2026. godine, to bi za Maska moglo predstavljati problem. On je sebi stvorio neprijatelje, a ti neprijatelji, iako su trenutno ostali bez moći, mogli bi se uskoro vratiti. Ono što eventualno uspije postići u sljedeće dvije godine može biti poništeno ili blokirano, pogotovo kada se još jednom drastično promijeni smjer – što će se s vremenom sigurno dogoditi.

Iako je malo vjerovatno da je Mask isključivo odgovoran za rezultate izbora (margina pobjede bila je prevelika), šef Tesle svojim je ponašanjem stvorio percepciju da čini upravo to. Ako želi pobjeći od mogućih posljedica, možda će se zaista morati preseliti na Mars.

Brad Templeton, viši saradnik Forbesa
Musk’s Political Efforts Paid Off, What About For Tesla, Robotaxis?
(Prevela: Nataša Belančić)