Garden of Dreams: Sarajevo kao nova festivalska prijestolnica Evrope

featured image

23. maj 2025. 07:50

Festival Garden of Dreams prerastao je u mnogo više od muzičkog događaja. Kroz jedinstvenu kombinaciju muzike, umjetnosti, edukacije i lokalne priče, festival ne samo da okuplja hiljade posjetilaca iz cijelog svijeta, već aktivno učestvuje u razvoju kreativne industrije i promociji Sarajeva kao urbane i kulturne destinacije. Razgovarali smo s Renadom Čelikom, suosnivačem festivala, o planovima za budućnost, doprinosu lokalnoj zajednici i zašto Sarajevo postaje nova evropska festivalska metropola.

“Grad je doživio renesansu u javnom prevozu”

Iako je Garden of Dreams događaj međunarodnog karaktera, organizatori su odlučili ne uvoditi shuttle prijevoz između festivalskih lokacija.

„Grad Sarajevo doživio je renesansu kada je riječ o javnom gradskom saobraćaju i savjetujemo našim posjetiteljima da ga koriste. Sve lokacije na kojima se održavaju događaji dobro su poznate i nalaze se u užem gradskom jezgru.”

“Rastemo globalno, ali zadržavamo autentičnost”

Festival je već izašao izvan granica Bosne i Hercegovine, sa događajima u Tuzli, Banjoj Luci, Beogradu, Londonu i Las Vegasu, a naredna godina donosi još ambicioznije planove.

„Garden of Dreams je počeo kao sarajevska priča, ali planiramo događaje u Londonu, Amsterdamu, Las Vegasu i Beogradu. Želja nam je da se naši događaji pozicioniraju i u drugim gradovima, ali ne kao kopija, već kao autentično poglavlje s lokalnim duhom.”

Adnan Lingo/Garden of Dreams

Kreativna industrija kao motor festivala

Jedan od ključnih segmenata festivala jeste uključivanje lokalne zajednice i umjetničke scene.

„Angažujemo veliki broj lokalnih saradnika, od scenografa, tehničara i producenata do akademskih institucija i kulturnih centara. Sarađujemo s umjetnicima, dizajnerima, muzičarima i studentima kojima otvaramo prostor za vidljivost i razvoj.”

Uz to, festival se bavi i edukacijom: radionice, paneli i programi poput Talent Kampa omogućavaju mladima konkretan razvoj.

U saradnji s Visom, realizovan je Dreamers Talent Kamp za mlade DJ-eve i producente iz regije.

„Putem otvorenih prijava biramo polaznike koji prolaze kroz mentorski program s iskusnim regionalnim i međunarodnim umjetnicima. Završna faza je javni nastup na našim događajima.”

Sarajevo – festivalska destinacija za goste iz 25 zemalja

Garden of Dreams značajno doprinosi turističkoj slici Sarajeva, a broj inostranih posjetilaca raste iz godine u godinu.

„U 2024. godini, oko 35 posto naše publike došlo je iz inostranstva, iz više od 25 zemalja. Ove godine očekujemo još veći broj stranih posjetilaca.”

Festival tako postaje motiv dolaska, a gosti ostaju duže i troše više – što direktno jača lokalni turizam.

Adnan Lingo/Garden of Dreams

Ekonomski efekti: Stotine noćenja i prihoda

Festival generiše značajne prihode za ugostiteljski i turistički sektor.

„Jedan festivalski vikend donosi više stotina noćenja i prihode za restorane, barove, prevoznike i druge djelatnosti. Uz indirektne efekte – promociju grada i otvaranje novih radnih mjesta – jasno je da festival ima višeslojnu ekonomsku vrijednost za grad.”

Potrošnja po posjetiocu: 400–700 eura

Prema podacima festivala i partnera, prosječna potrošnja stranog gosta tokom jednog vikenda iznosi između 400 i 700 eura – uključujući smještaj, ulaznice, transport i potrošnju u gradu.

Promocija festivala istovremeno je i promocija grada. Aftermovieji i fotografije s lokacija poput Ars Aevija ili Vijećnice šire se internetom kao razglednice Sarajeva.

„Svaki aftermovie, svaka fotografija postaje razglednica koja putuje svijetom. Naši partneri dijele te sadržaje globalno, što dodatno pojačava vidljivost Sarajeva.”

Adnan Lingo/Garden of Dreams

Dugoročna vizija: Sarajevo kao Sonar ili ADE

Za kraj, pitali smo Čelika da li postoji dugoročna strategija – odgovor je više nego jasan:

„Da, i to ne samo kao muzički događaj, već kao višednevni kulturni doživljaj koji spaja muziku, umjetnost, edukaciju i lokalnu priču. Cilj nam je da Sarajevo postane ono što je Barcelona za Sonar ili Amsterdam za ADE.”

Garden of Dreams je dokaz da jedan festival može biti mnogo više – pokretač lokalne ekonomije, prostor za mlade talente i ambasador jednog grada na svjetskoj mapi. Sarajevo ima potencijal, a ovaj festival ga koristi do maksimuma.