Ukrajinci ostaju bez podrške SAD-a: Moraju uključiti avione F-16 u sve opasnije misije

Ukrajinsko ratno vazduhoplovstvo polako dodjeljuje ovim borbenim avionima sve rizičnijie zadatke.
Naoružani najboljim ukrajinskim vazduhoplovnim projektilima, preciznim kliznim bombama i sistemima za ometanje radara, lovci F-16, proizvedeni u kompaniji Lockheed Martin, napustili su svoju sigurnu zonu – misije presretanja ruskih krstarećih projektila i dronova – i sve češće izvode napade na ruske snage duž 1.300 kilometara duge linije bojišta u trogodišnjem ratu Rusije protiv Ukrajine.
Sve više fotografija i videa pojavljuje se na internetu, prikazujući bivše evropske F-16 kako nadlijeću Ukrajinu. Uključujući i najopasniji istočni dio zemlje. Neki su opremljeni za zračne patrole, s infracrveno vođenim projektilima AIM-9 i radarski navođenim AIM-120, uz tri podvjesna spremnika za gorivo kako bi povećali domet.
Napadi u zraku i na tlu
Drugi su prilagođeni za rizičnije bombarderske napade: dvostruki nosači omogućuju nošenje osam kliznih bombi Small Diameter Bomb (SDB), težine 113 kilograma. Središnji AN/ALQ-131 sistem električnog ometanja pomaže u neutraliziranju neprijateljskih radara i protivzračnih sistema.

Ova konfiguracija omogućuje jednomotornim nadzvučnim F-16 avionima da istovremeno napadaju ruske ciljeve u zraku i na tlu – s udaljenosti od nekoliko desetaka kilometara – dok istovrmeno otkrivaju i ometaju ruske radare i protivzračnu odbranu. “Oni djeluju kao ‘leteća protivzračna odbrana’ s naprednom tehnologijom upozorenja na projektile”, navodi proukrajinska analitička grupa Conflict Intelligence Team.
Sistem AN/ALQ-131 predstavlja ključnu novu sposobnost za ukrajinsko ratno zrakoplovstvo, koje je u rat ušlo u februaru 2022., bez značajnijih električnih sistema za ometanje. To je ukrajinske borbene avione učinilo ranjivima na ruske protivzračne projektile, što je rezultiralo velikim gubicima u prvim sedmicama invazije. Od tada je Ukrajina izgubila gotovo 100 borbenih aviona.
Ukrajina dobija 85 aviona
Ukrajina će dobiti ukupno 85 aviona F-16 iz Danske, Nizozemske, Norveške i Belgije. Ti su avioni znatno napredniji od predratne flote bivših sovjetskih MiG-ova i Suhoja. Osim AN/ALQ-131 sistema za ometanje, ukrajinski F-16 mogu nositi i sisteme Pylon Integrated Dispensing System (PIDS) i Electronic Combat Integrated Pylon System (ECIPS).
PIDS ispušta metalne dipole i vruće baklje kako bi zavarali projektile vođene radarom i infracrvenim senzorima, dok ECIPS sadrži dodatne sisteme obrane, uključujući AN/ALQ-162 ometač neprijateljskih radara te sistem AN/AAR-60 za upozoravanje na nadolazeće projektile.

Izgubljen jedan avion
Ipak, svi ti sistemi ne čine F-16 neuništivima. Ukrajinsko ratno vazduhoplovstvo već je izgubilo jedan F-16 od otprilike 16 koliko ih je do sada primilo. Avion se srušio pod nerazjašnjenim okolnostima tokom zračne patrole u augustu, pri čemu je poginuo poznati pilot Oleksij “Moonfish” Mes.
Uprkos tome, sistem AN/ALQ-131 “može pružiti kratkotrajnu zračnu nadmoć potrebnu za postizanje strateškog cilja”, izjavio je američki vojni dužnosnik.
No, pitanje je koliko dugo će Ukrajina moći održavati ovu sposobnost. Nije jasno u kojoj mjeri Ukrajinci još ovise o američkoj pomoći pri programiranju AN/ALQ-131 sistema. Ako im je i dalje potrebna američka podrška, mogli bi izgubiti mogućnost prilagođavanja tih sistema u slučaju političkih promjena u Sjedinjenim Američkim Državama.
Autor: David Axe, novinar Forbesa