Vožnja bicikla postaje sve opasnija – sve više biciklista poseže za mobilnim telefonima

LIFESTYLE Forbes 30. sep 2024. 16:58
featured image

30. sep 2024. 16:58

Vožnja bicikla postaje sve opasnija jer i sve više biciklista poseže za mobilnim telefonima – bilo da zovu, slušaju muziku, šalju poruke ili koriste navigaciju.

Oko 10 do 17% njih koristi telefone bar jednom tokom vožnje, a mlađi muškarci koriste i češće, navodi se u federalnoj studiji iz Njemačke.

Kao i kod vožnje automobila, gdje ometanja povećavaju rizik od sudara za 50%, korišćenje mobilnih telefona tokom vožnje bicikla značajno povećava rizik od nesreće.

Ovo su najvažniji nalazi nove studije objavljene u biltenu Vožnja naslijepo na dva točka. Studiju je predstavila kompanija DEKRA iz Njemačke, koja se bavi ispitivanjem vozila, inspekcijama i istraživanjem nesreća.

„Imamo sve više biciklista, više saobraćaja na putevima i stazama, kao i veću brzinu zbog električnih pogona i, nažalost, sve više nesreća“, rekao je Luis Ankona (Luis Ancona), istraživač nesreća u kompaniji DEKRA.

I u vožnji bicikla važna koncentracija

„Za bicikliste je važno da ostanu koncentrisani tokom vožnje i da ne budu ometeni“.

Vizuelna percepcija saobraćaja je, na primjer, ozbiljno narušena kada gledate u pametni telefon.

„Akustični signali su takođe manje primijetni, vrijeme reakcije i kočenja se produžava, a postaje mnogo teže ostati u svojoj traci“, dodao je Ankona. „To može dovesti do sukoba i nesreća sa biciklistima iz suprotnog smjera, naročito na uskim biciklističkim stazama ili putevima“.

Sve što odvlači vašu pažnju od saobraćaja povećava rizik od nesreće, rekao je.

„Ako pogledate u telefon samo dvije sekunde pri brzini od 25 km/h, vozićete ‘naslijepo’ 14 metara u tom vremenu. Ako, na primjer, pješak izađe na vašu putanju, neće biti vremena za reakciju, i sudar je neizbježan“.

Oštećena percepcija nije jedini rizik, navode istraživači. Uklanjanje jedne ruke s upravljača kako bi se koristio telefon, kao i nošenje slušalica, može dodatno povećati opasnost.

Obje ruke bi uvijek trebalo da budu na upravljaču, jer kada biciklisti telefoniraju držeći mobilni telefon jednom rukom, postaje mnogo teže izbjeći prepreke ili naglo kočiti.

Izuzetak, naravno, predstavlja vožnja bicikla u kojoj dolazi do kratkog uklanjanja jedne ruke kada se skreće ili mijenja traka, kako bi se rukom pokazao pravac kretanja, kažu istraživači.

Kada biciklisti slušaju omiljene pjesme ili razgovaraju telefonom sa slušalicama u oba uha dok su u saobraćaju, to može biti veoma ometajuće i lako je propustiti važne akustične signale, posebno u gradu, kao što je zvuk automobila koji se približava, navode istraživači.

Foto: Shutterstock

Preporuke za promjenu ponašanja

Istraživači kompanije Dekra preporučuju sljedeće savjete za bezbjednost tokom vožnje bicikla:

  • Usmjerite svu pažnju na saobraćaj. Koncentrišite se na dešavanja na putu i izbjegavajte sporedne aktivnosti.
  • Držite obje ruke na upravljaču, jer će u suprotnom vožnja, izbjegavanje prepreka i kočenje postati mnogo teži.
  • Čak i kada je telefon u držaču na upravljaču, treba samo vrlo kratko gledati u njega.
  • Vaš sluh ne smije biti narušen slušalicama ili slušnim aparatom. Važni signali ili zvuci lako se mogu previdjeti.
  • Razgovor telefonom uz korišćenje slušalica ili headset-a može biti vrlo ometajući. Ako želite da koristite telefon, najbolje je da stanete, posebno za duže ili intenzivne razgovore.
  • Vožnja bicikla podrazumijeva da uvijek zaštitite glavu i nosite kacigu.

Tanya Mohn, saradnica Forbesa

‘Flying Blind’ – Distracted Cycling Is On The Rise, New Report Says