Samir Mustafić, predsjednik Uprave ASA Banke: Ne isključujemo nove akvizicije kao ni širenje na regionalno tržište
Neto dobit u iznosu od 46 miliona KM, aktiva koja prelazi tri milijarde, kreditni portfolio 1,855 milijardi uz rast od 146 miliona KM, obezbijedili su ASA banci poziciju vodeće domaće banke i treće najveće banke na tržištu Bosne i Hercegovine. Sa kapitalom od 366 miliona KM, ona je i banka sa najvećim dioničkim kapitalom u zemlji, koja će ove godine isplatiti dividendu u iznosu od 22 miliona KM, šest miliona više nego prethodne godine.
Navedeni rezultati ostvareni su u periodu kada je banka istovremeno provodila neophodnu operativnu i tehničku integraciju svojih poslovnih procesa usljed kupovine Sberbank BiH, kojom je ublažila tržišnu neizvjesnost nastalu nakon ruske invazije na Ukrajinu, ali i utjecala na vlastiti rast. Ova akvizicija, koja je u decembru 2022. godine, pobudila veliku pažnju na bankarskom tržištu, nastavak je ASA-inih ranijih, uspješno provedenih akvizicija IK banke kao i Vakufske banke.
Dobre poslovne strategije
„Izuzetno smo zadovoljni poslovanjem. ASA Banka je ostvarila rast iznad prosjeka tržišta u 2023. godini i bila jedna od vodećih banaka, unatoč svim teškim okolnostima koje smo pripajanjem morali proći“, kaže za Forbes BiH, Samir Mustafić, predsjednik Uprave ASA banke.
Ove brojke nisu samo slika bilansnih pozicija, već i slika vrha na koji se dolazi osmišljenim poslovnim i upravljačkim strategijama i politikama.
„Misiju i viziju banke uspostavili su njeni vlasnici, koji su pokazali odlučnost da investiraju u svoju zemlju, a menadžment je tu da sprovodi donesene strategije. Cilj bilo koje korporacije nije samo ostvariti dobit nego imati veću svrhu u postojanju, a to su misija i vizija. Od početka smo znali da želimo biti snažna potpora našim građanima i privredi BiH, i danas smo ne samo jak oslonac tržištu, već isto tako, jedna zdrava, dobra konkurencija svim bankama, i naravno korektivni faktor u potencijalnim odlukama koje i oni donose. Mi nemamo drugog tržišta osim ovog našeg, za nas je BiH više od tržišta, govori Mustafić.
Prisustvo u cijeloj BiH
ASA banka sa oko 700 zaposlenih predstavlja jednog od većih poslodavaca u BiH. U 2024.godini mrežu svojih poslovnica namjerava proširiti i na tržište drugog bh. entiteta, Republiku Srpsku.
“Već smo započeli aktivnosti vezano za otvaranje regionalnog centra u Banjoj Luci, nakon toga planiramo otvoriti poslovnicu u Istočnom Sarajevu, Bijeljina nam je također interesantna, da i tamo imamo svoju poslovnicu. Iako nismo imali poslovnice u Republici Srpskoj, imali smo kreditne aktivnosti sa pravnim subjektima gdje imamo fantastičnu poslovnu saradnju, i mogu reći da tržište jedva čeka da dođemo i fizički na teritoriju RS-a, jer sigurno ćemo dati dodatnu svježinu ovom ekonomskom prostoru. Definitivno je naš plan da prisustvujemo na cjelokupnoj teritoriji BiH”, kaže Mustafić i dodaje kako ASA Grupacija uporedo sa ovim aktivnostima nastavlja jačati svoj ekosistem koji uključuje Eurofarm, ASA Central osiguranje i ASA bolnicu, u koju je investirano preko 100 miliona KM i koja će biti najsavremenija privatna zdravstvena ustanova u ovom dijelu Evrope.
Ne ograničavamo se u svojim ciljevima
“Sa svim svojim uslugama zasigurno ćemo unijeti jednu inovativnost na kompletnom tržištu BiH, isto tako mi ne bježimo ni od šireg, regionalnog djelovanja. Nemam ništa konkretno da vam u tom pogledu najavim, ali želim jednu stvar istaći, a to je da se mi ne ograničavamo u svojim ciljevima. Ne kažem da će se to desiti, ali mi to isto tako ne isključujemo. Ova banka kao i kompletna grupacija doživljava jedno sazrijevanje koje apsolutno čini takve potencijalne aktivnosti mogućim”, govori Mustafić.
Plasiranje kredita u privredu
Da je samo promjena stalna stara je mudrost koja se čuje i na bankarskom tržištu, koje svježom ponudom usluga čuvaju postojeće i pridobijaju nove komitente. Veliki privredni sistemi neophodni su svakoj zemlji, ali i mikro, mala i srednja preduzeća također su žila kucavica njenog ekonomskog života. ASA banka, kao dio svog strateškog opredjeljenja, osim kreiranja kreditnih paketa za stanovništvo, plasira značajna kreditna sredstva i u privredu BiH, što će, naglašava predsjednik njene Uprave, nastaviti raditi i ubuduće.
„Svi smo u obavezi da mijenjamo ekonomsku sliku svoje zemlje. Prečesto imam osjećaj da se oslanjamo na to da će nam neko drugi nešto donijeti ili pokloniti i tako dovesti do promjena. To je jedna velika iluzija, čak i ako se desi, ne dešava se isključivo radi naših interesa. Mi, kao domaća grupacija, imamo ukorijenjeno u DNA da mijenjamo svoje okruženje. Moramo biti odvažni, barem toliko da to pokušamo, što se pokazuje mogućim kako u našem primjeru tako i u drugim primjerima. U prošloj godini smo unutar segmenta pravnih lica ostvarili neto rast od 100 miliona, dok na mjesečnom nivou također imamo povrate koji su značajni, što sve ulazi u sferu novih kreditnih plasmana od 300-400 miliona maraka, a to je značajna privredna aktivnost. Ono što nam daje prednost je i činjenica da smo u mogućnosti da donosimo brzo odluke, a to je jako važno, jer nema ništa gore od toga da klijenta držite u neizvjesnosti.
Zaista gledamo da u sve segmente privrede (velika i mala preduzeća, op.a) podjednako ulažemo, jer mislimo da imaju istu bitnost na različite načine“, pojašnjava Mustafić i ističe kako je vrlo važno voditi računa o bh. dijaspori, koja svojim finansijskim aktivnostima značajno utječe na bruto domaći proizvod.
Bankarsko tržište je zdravo i stabilno
Bankarsko tržište BiH je, kaže naš sagovornik, zdravo i stabilno, dok je banka, napominje on, ne jedan od najuređenijih, već najuređeniji korporativni sistem u zemlji koji ima svoja pravila unutar svih segmenata poslovanja.
„Imajući u vidu likvidnost koje naše tržište ima u odnosu na aktivu bankarskog sektora, na plasirane kredite unutar bankarskog sektora, našu kapitaliziranost, stepen npl-a i njegova pokrivenost, mi zaista možemo reći da je sektor izrazito stabilan, likvidan. Voljeli bismo da ima daleko više projekata koje možemo podržati, da se BiH pretvori u jedno veliko gradilište, s ciljem njenog daljeg razvoja”, kaže on.
Osim razvojnih projekata, prema njegovom mišljenju, na domaćem tržištu, koje je u pogledu novca konzervativno i poprilično jednostavno, nedostaje prilika u kojima bi građani, osim štednje u bankama, ili kupovinu nekretnina, svoj novac ulagali u naprimjer dionice.
Ulaganje građana u dionice
“U planu nam je da sa svojom firmom “ASA Asset Management” bh. tržište otvorimo i u tom smislu, da stvorimo mogućnosti našim građanima da jedan dio svog kapitala, ne može svako biti vlasnik firme, ali može uložiti u indeks neke ekonomije, neovisno da li je ona strana ili domaća, ulože u dionicu nečega. Tako će se među stanovništvom stvarati i jedna nova navika, da naprimjer, umjesto nekog dara od 100 KM ili 100 eura nekome pokloni dionicu neke firme. Ako pogledamo druga tržišta, u Americi većina građana drži dionice u svom portfoliju, pojašnava Mustafić.
„Da biste uspjeli vi morate raditi. To je stvar broj jedan, ko misli da može imati uspjeh bez rada on se vara, to ne postoji. Smatram da je bolje sjesti i ništa ne raditi nego posao do pola završavati. Jako je bitno u radu imati fokus, jedan takmičarski duh i želju za postignućem, koje nije nužno mjerljivo u novcu.
Ključ mog uspjeha je i u prepoznavanju jako dobrog tima koji je sagrađen oko mene, koji se isto tako srcem zalaže da ostavarujemo zajedničke uspjehe, da se na tržištu borimo i postajemo bolji”, govori Mustafić i odgovara na pitanje da li ASA banka u narednom periodu planira provesti novu akviziciju.
Uvijek spremno gledamo na tržišne okolnosti
“Sada nam je prvenstveno fokus u kvalitetnom uspostavljanju našeg ekosistema. Kao što znate mi imamo 10 posto udjela u Privrednoj banci Sarajevo, znači, mi ne isključujemo u budućnosti tu dalje jedno preuzimanje, kao grupacija koja razumije da život ide dalje i da se prilike uvijek mogu otvoriti, mi naravno nikada nećemo isključiti akvizicije. Uvijek spremno gledamo na tržišne okolnosti, na ono što se oko nas dešava i tema akvizicija je uvijek tema za nas, tema za našu grupaciju, za naše vlasnike, jer riječ je o poduzetnoj porodici i vlasničkoj strukturi, koja zaista uvijek gleda da svojim aktivnostima dalje unapređujemo okruženje na kojem poslujemo”, kaže Mustafić.