Hrvatski Infobip ulaže u startup tržište u Africi
Marko Repecki, novinar Forbes Hrvatska
Afrička startup scena, ako je uspoređujemo s europskom ili američkom, još uvijek je u povojima, ali posljednjih desetak godina ima vrlo snažan rast. U sedam godina ulaganja u afričke startupe porasla su za 1700 posto, a ovu zanimljivu poslovnu scenu za FORBES Hrvatska komentirao je Marijan Čipčić iz Infobipa.
Prema podacima iz The African Tech Startup Funding Reporta, 2015. godine investicije je primilo 125 startupa te su one iznosile oko 186 miliona dolara. Prošle godine više od 600 startupa primilo je investicije u ukupnom iznosu od 3,3 milijarde dolara.
Najjače tržište, ako promatramo kroz iznose investicija u startupe jest Nigerija, gdje su one iznosile milijardu dolara, što i ne iznenađuje s obzirom da se radi i o najmnogoljudnijoj afričkoj zemlji. Slijede Egipat s 810 miliona dolara, Kenija s 574 miliona i Južna Afrika s oko 333 miliona.
Infobip u Africi prisutan više od desetljeća
Kako se radi o kontinentu s oko 1,2 milijardi stanovnika, potencijal afričkog tehnološkog tržišta prepoznao je i Infobip. Ova globalna kompanija hrvatskih korijena snažno je prisutna u Africi više od desetljeća.
Njihove komunikacijske usluge koriste afričke telekomi, banke i brojne druge velike tech kompanije. Kako bi se približili lokalnim developerima i startupima, odlučili su organizirati i tech meetup-ove pod nazivom Infobip Connect. U posljednjih godinu organizirali su 15 takvih događanja, na kojima je sudjelovalo više od 1500 lokalnih developera i startupa.
Marijan Čipčić, Tech Community Manager u Infobipu, koji vodi projekt meetup-ova za FORBES Hrvatska kaže da su u Africi, promatrano kroz investicije u pojedine sektore, najzastupljeniji fintech startupi.
“Čak je gotovo polovica investicija u protekloj godini uložena u fintech startupe prema Funding Reportu. Tako i u našem Infobip Startup tribe-u – globalnom programu koji podupire startupe, većina zastupljenih startupa razvija inovativna fintech rješenja poput startupa Chari iz Maroka, ili Fingo Africa te mTek Services iz Kenije”, kaže Čipčić.
No, nije fintech jedino što zanima pokretače i ulagače u afričke startupe. Postoji niz startupa koji razvijaju rješenja s područja trgovine, zdravstva, obrazovanja, energetike, a prate se i globalni trendovi pa je sve više onih koji su usmjereni na održivost i zelenu energiju.
Afrički kontinent je golemo tržište
Američki ili europski startupi obično svojim rješenima ciljaju na globalno tržište, no situacija u Africi je malo drugačija s obzirom da se radi o velikom kontinentu – i brojem ljudi i površinom – pa su i lokalna tržišta dovoljna za uspjeh.
“Iako ima startupova s jakim globalnim potencijalom i sam afrički kontinent je golemo tržište od preko milijardu ljudi a predviđanja su da će do 2050. godine broj stanovnika dosegnuti 2,5 milijardi stanovnika. Stoga je veliki broj startupova fokusiran na ekspanziju na afrički kontinent koji nudi veliki potencijal za skaliranje. Tu bih izdvojio zanimljivi startup, također iz našeg Startup Tribe-a, Zuri Health koji pruža pristupačne zdravstvene usluge pacijentima diljem subsaharske Afrike putem mobilne aplikacije, web-a i SMS-a”, kaže Čipčić.
S obzirom na geografsku udaljenost afričkih zemalja i kulturološke razlike, nameće se pitanje kolike su razlike i u poslovnoj kulturi u odnosu na Europu. Čipčić kaže da svako tržište u vidu poslovne kulture ima svoje određene specifičnosti, pa tako i ono u afričkim zemljama.
“Kako u kontekstu Europe, gdje se sigurno dosta razlikuju npr. Švedska i Grčka, tako i Afriku treba promatrati u tom kontekstu. Primjerice, pojedine zemlje istočne i zapadne Afrike su dosta razvijenije i tehnološki naprednije od zemalja u središnjoj Africi. Tu su potom zemlje na sjeveru kontinenta poput Maroka ili primjerice Južna Afrika, koje su u usporedbi s ostalim izrazito razvijene, te infrastruktura u većim gradovima u tim zemljama ne zaostaje nimalo za mnogim većim gradovima u Europi i ostatku svijeta”, kaže.
Lokalni fondovi imaju značajnu ulogu u financiranju startupa
Što se tiče ulagača u afričke startupe, dio ih je iz inozemstva, ali značajnu ulogu imaju i lokalni fondovi.
“Premda ima afričkih startupova koji su osigurali investicije od renomiranih venture capital fondova poput Y Combinatora ili Techstarsa, veliki broj lokalnih fondova ulažu u startupove. Osobno sam na našim meetupovima u Africi upoznao investitore iz raznih zemalja poput Njemačke, Francuske, Velike Britanije, SAD-a, Indije… No, upoznao sam, također, mnogo lokalnih predstavnika fondova koji na našim meetupovima dolaze upoznati predstavnike lokalnih startupa. Jako nas veseli da su naši Infobip Connect Meetupovi postali mjesto susreta predstavnika fondova te lokalnih startupova i developera”, zaključuje Čipčić.