Bosanci i Hercegovci sve više kupuju online

EKONOMIJA Lejla Nuhanovic 24. nov 2023. 14:54
featured image

24. nov 2023. 14:54

Uprkos izazovima, poput ekonomskih i političkih turbulencija i visoke stope inflacije koje su smanjile kupovnu moć, e-trgovina u Bosni i Hercegovini pokazuje impresivan rast, pokazuju podaci E-Commerce Asocijacija Bosne i Hercegovine.

Ovaj napredak ogleda se u širem evropskom kontekstu, gdje je B2C e-trgovinski promet porastao sa 849 milijardi eura u 2021. na 899 milijardi eura u 2022. godini.

Šta je B2C promet?

B2C promet, ili “business-to-consumer” promet, odnosi se na transakcije i prodaju proizvoda ili usluga direktno između poslovnih subjekata (kompanija, trgovaca, proizvođača) i krajnjih potrošača.

To je model koji se najčešće koristi u maloprodaji, gdje kompanije prodaju svoje proizvode ili usluge direktno ljudima za njihovu ličnu upotrebu. B2C je jedan od glavnih tipova komercijalnih transakcija i u digitalnom kontekstu obuhvata online prodaju preko web-shopova, tržišta i drugih platformi za e-trgovinu.

Online trgovina doživjela ja najveći porast tokom pandemije kada je ljudima bilo onemogućeno da kupuju u prodavnicama, ali se taj trend nastavio i kada je došlo do ukidanja mjera.

Važnost za bh. tržište

Činjenica da je tržište online, odnosno e-trgovine, doživjelo procvat u BiH je značajno jer može olakšati proces uvoza robe.

Foto: E-Commerce Asocijacija BiH

Belma Agić, izvršna direktorica asocijacije, ističe važnost članstva u Ecommerce Europe. Prema njenim riječima, ovo je prilika da Bosna i Hercegovina učestvuje u kreiranju evropskih e-trgovinskih tokova i da se domaći potencijali adekvatno predstave.

“Naša prisutnost u Ecommerce Europe je važna za bh. e-trgovinu. Prvi put imamo priliku da učestvujemo u kreiranju evropskih eCommerce tokova i da se naše specifičnosti i potencijali adekvatno predstave. Ovo članstvo nije samo platforma za razmjenu znanja i iskustava, već je i prilika za uspostavljanje partnerstava i sinergija koje su neophodne za uspjeh na konkurentnom evropskom tržištu,” kazala je ona.

S druge strane, Luca Cassetti iz Ecommerce Europe i Christel Delberghe iz EuroCommerce naglašavaju trendove kao što su promjene u potrošačkom ponašanju i rast online prodaje.

“Ponašanje potrošača se mijenja – kombiniranje online i offline kupovine postaje uobičajeno. Zbog visoke inflacije u 2022. godini, potrošači su postali osjetljiviji na cijene i sve više pažnje posvećuju uštedi, koristeći i uspoređujući različite kanale za kupovinu, bilo online ili u fizičkim trgovinama. Predviđamo rast online prodaje u budućnosti, do 30% ukupne maloprodaje do 2030. godine. Prisutnost na internetu postaje sve važnija, naročito za manje trgovce.”
Luca Casetti

Orhan Gazibegović, predsjednik asocijacije, vidi izvještaj kao podsticaj za dalji razvoj i adaptaciju e-trgovine u BiH, s ciljem očuvanja konkurentnosti i otpornosti industrije.

Poziva sve zainteresovane strane da prate aktivnosti asocijacije i doprinesu razvoju lokalnog e-commerce ekosistema, potvrđujući tako njihovu ključnu ulogu u oblikovanju budućnosti digitalne trgovine na lokalnom i širem nivou.

Najuspješnije kompanije na polju e-trgovine

Amazon prednjači kao najuspješnija e-commerce marka na svijetu, sa tržišnom vrijednošću koja je u julu 2023. godine dostigla izuzetnih 1,4 triliona dolara, što ga čini jedinom kompanijom vrednovanom na preko trilion dolara.

Prihod Amazona konstantno raste tokom godina, sa izvještajem o 524,9 milijardi dolara u periodu od 12 mjeseci koji se završio u prvom kvartalu 2023. godine.

Od svog osnivanja, kompanija je značajno proširila svoju ponudu, pružajući razne usluge kao što su Amazon Prime, Amazon Web Services i Amazon Fresh.

Ostale istaknute e-trgovinske gigante uključuju eBay, Alibaba Group, Rakuten, Walmart i MercadoLibre. Svaka od ovih kompanija napravila je značajne korake u sektoru e-trgovine, diverzificirajući svoje usluge i proširujući svoj doseg na različita globalna tržišta.