AI već uzima poslove programera: Šefovi priznaju da tehnologija dolazi po radna mjesta

Od pojave generativne umjetne inteligencije, mnogi su se bojali posljedica koje bi ona mogla imati na radnike. Sada generalni direktori priznaju utjecaj umjetne inteligencije, a otpuštanja se brzo povećavaju.
Između sastanaka u aprilu, Micha Kaufman, izvršni direktor platforme za freelancere Fiverr, poslao je poruku svojim zaposlenima – njih 1.200 – koja nije ostavila mjesta sumnji. „Vještačka inteligencija dolazi po vaša radna mjesta. Dovraga, dolazi po moja“, napisao je. „Ovo je poziv na buđenje.“
U poruci, Kofman je predstavio svoje viđenje umjetne inteligencije. Da će ona poboljšati sposobnosti svih. Laki zadaci će postati automatizirani. Teški zadaci će postati laki. Nemogući zadaci će postati samo teški. A budući da su alati umjetne inteligencije besplatni za korištenje, niko nema prednost. U toj preraspodjelu, oni koji se ne prilagode će “propasti”.
„Čujem razgovore po kancelariji. Čujem programere kako se pitaju: ‘Ljudi, hoćemo li imati posao za dvije godine?'“, rekao je Coffman za Forbes. „Osjećao sam da je važno da im dam potvrdu. Da ne umišljaju stvari.“
Prednost će imati samo izuzetni zaposlenici
Mlađi i manje iskusni programeri već primjećuju pad stope zaposlenosti. Ukupna zaposlenost programera početnog nivoa, starosti od 18 do 25 godina, neznatno je pala od 2022. godine, nakon pokretanja ChatGPT-a, kaže Ruyu Chen, istraživač u Laboratoriju za digitalnu ekonomiju na Stanfordskom institutu za vještačku inteligenciju usmjerenu na čovjeka. Nije samo nedostatak iskustva ono što će otežati zapošljavanje u budućnosti. Chen također navodi da tržište postaje sve teže čak i za one koji su “samo prosječni” u svojim poslovima. U doba vještačke inteligencije, samo izuzetni zaposlenici imaju prednost.
„Prelazimo s masovnog na precizno zapošljavanje“, kaže Chen. Dodaje da se kompanije sve više fokusiraju na zapošljavanje stručnjaka. „Zvjezdani radnici su u boljoj poziciji.“
Chen i njene kolege analizirale su veliku količinu podataka o platama u SAD-u koje je podijelila HR firma ADP kako bi proučile utjecaj generativne umjetne inteligencije na radnu snagu. Pad zaposlenosti među programerima početnog nivoa je mali, ali predstavlja značajnu promjenu unutar tehnološke industrije. To je profesija koja se već više od 25 godina povezuje s bogatstvom i visokim platama.
Direktori priznaju – umjetna inteligencija će ipak zamijeniti radnike

Sada iznenada, nakon godina retorike da će umjetna inteligencija poboljšati radnike, a ne zamijeniti ih, mnogi tehnološki rukovodioci sada otvoreno govore o njenim negativnim posljedicama. Izvršni direktor Anthropica, Dario Amodei, rekao je da bi umjetna inteligencija mogla eliminirati polovinu svih početnih uredskih radnih mjesta i povećati nezaposlenost na 20% u narednih pet godina. Izvršni direktor Amazona, Andy Jassy, prošlog mjeseca je rekao da će umjetna inteligencija “smanjiti ukupan broj zaposlenih u korporaciji” jer će kompaniji “trebati manje ljudi za poslove koji se danas obavljaju, a više za druge vrste poslova”. Ranije ove godine, izvršni direktor Shopifyja, Toby Lutke, također je objavio poruku timu, rekavši da će budžet za nova zapošljavanja biti odobren samo za poslove koje umjetna inteligencija ne može automatizirati.
Tehnološke kompanije su već počele otpuštati radnike ili zamrzavati zapošljavanje upravo zbog umjetne inteligencije i automatizacije. U IBM-u je u maju stotine HR zaposlenika zamijenjeno umjetnom inteligencijom. To je dio šireg otpuštanja koje je pogodilo 8.000 ljudi. Također u maju, izvršni direktor aplikacije za učenje jezika Duolingo, Louis von Ahn, izjavio je da kompanija više neće zapošljavati saradnike za poslove koje bi mogla obavljati umjetna inteligencija. Klarnin direktor usluga “kupi sada, plati kasnije”, Sebastian Siemiatkowski, izjavio je u maju da je kompanija smanjila broj zaposlenih za 40%, dijelom zbog ulaganja u umjetnu inteligenciju.
U Microsoftu, 30% koda piše vještačka inteligencija
Microsoft (Microsoft) je ranije ovog mjeseca izazvao pažnju kada je otpustio 9.000 radnika. To je oko 4% njihove radne snage. Iako kompanija nije eksplicitno navela vještačku inteligenciju kao razlog otpuštanja, značajno je povećala svoja ulaganja u ovu tehnologiju. I pohvalila se uštedama zahvaljujući njenoj primjeni. Samo automatizacija korisničke podrške u pozivnim centrima uštedjela je više od pola milijarde dolara, prema podacima Bloomberga. U međuvremenu, izvršni direktor Satya Nadella je u aprilu izjavio da vještačka inteligencija sada piše čak 30% koda kompanije. “Ovo se dešava kada kompanija promijeni prioritete”, rekao je za Forbes jedan od otpuštenih radnika.
Microsoft nije odgovorio na pitanja o razlozima otpuštanja. Ali je u saopštenju rekao: “Nastavljamo s implementacijom organizacijskih promjena koje su neophodne kako bismo najbolje pozicionirali kompaniju za uspjeh na dinamičnom tržištu.”
Možda otpuštanja nemaju nikakve veze sa vještačkom inteligencijom
Teško je tačno utvrditi šta motiviše otpuštanja u kompaniji. Opšte ekonomsko okruženje takođe igra ulogu. Situaciju dodatno pogoršavaju nepredvidivi planovi američkog predsjednika Donalda Trumpa za carine. Mnoge kompanije su se previše proširile tokom pandemije, tako da trenutna otpuštanja mogu biti i pokušaji da se to ispravi.
Prema izvještaju firme Challenger, Gray & Christmas, objavljenom ranije ovog mjeseca, vještačka inteligencija (AI) bi mogla biti više izgovor nego stvarni uzrok otpuštanja. Od više od 286.000 planiranih otpuštanja ove godine, samo 20.000 se odnosi na automatizaciju. Od toga, samo 75 je eksplicitno pripisano vještačkoj inteligenciji. Osim toga, teško je izmjeriti dobitke u produktivnosti od AI, kaže Chen. Mnogi zaposlenici možda nemaju službeni pristup AI alatima na poslu, ali koriste besplatne verzije.
Iako umjetna inteligencija počinje da pogađa programere u tehnološkom sektoru, zapravo je došlo do “umjerenog” porasta potražnje za inženjerima izvan tehnološke industrije, prema Chenu. To je zato što sektori poput proizvodnje, finansija i zdravstva prvi put usvajaju alate umjetne inteligencije i sada zapošljavaju inženjere u većem broju nego prije.
Automatizacija također ima ograničenja.
Automatizacija poslova također ima svoja ograničenja. Prošle godine, Klarna je tvrdila da alati umjetne inteligencije obavljaju posao koliko i 700 zaposlenika u korisničkoj podršci. Ali godinu dana kasnije, kompanija je promijenila smjer i najavila planove za zapošljavanje novih ljudi.
Direktor Sjemiatkovski je negirao da novo zapošljavanje znači penzionisanje AI-a. Umjesto toga, rekao je da će ljudi voditi sofisticiranije razgovore koje je kompanija ranije prepuštala drugima. Iako nije bio dostupan za intervju, glasnogovornica Klarne Clare Nordstrom branila je strategiju. “I dalje se podjednako oslanjamo na AI”, rekla je. “Međutim, primijetili smo da u svijetu u kojem je sve automatizovano, ljudi sve više cijene ljudsko iskustvo.”
Klarna eksperiment pokazuje da je još uvijek otvoreno pitanje koje je zadatke bolje povjeriti ljudima, a koje mašinama. Siemiatkovski je jedan od najglasnijih zagovornika automatizacije. Da bi to dokazao, kada je Klarna objavila svoje finansijske rezultate za prvi kvartal u maju, nije se pojavio. Umjesto toga, organizovao je da vještačka verzija sebe – AI deepfake – predstavi rezultate i pohvali profitabilan kvartal.
Ljudi moraju sami sebi pomoći i učiti
Pozitivna strana svih ovih promjena, kaže Kofman iz Fiverra, je to što su ljudi spremni učiti. (Kompanija nije imala otpuštanja ili zamrzavanja zapošljavanja zbog umjetne inteligencije, rekao je za Forbes).
U svojoj poruci zaposlenima, rekao je da će održati “dan otvorenih vrata” za sve koji žele razgovarati o promjenama u oblasti vještačke inteligencije. Rezervisao je salu za 50 ljudi. Na njegovo iznenađenje, pojavilo se 250 zaposlenih.
„Zato sam samo rekao: ‘U redu, hajde da počnemo'“, kaže Coffman. Rekao je zaposlenima da moraju biti proaktivni u učenju novih vještina umjetne inteligencije i da ne čekaju da ih neko drugi nauči. „Pomoći ću svakome ko je motivisan da pomogne sebi.“
Richard Nieva, Forbes