Mogu li aplikacije za pametne telefone pomoći u povećanju sigurnosti vozača?

LIFESTYLE Forbes 12. maj 2025. 11:58
featured image

12. maj 2025. 11:58

Aplikacije za pametne telefone mogu pomoći u suzbijanju rizičnih ponašanja u vožnji putem povratnih informacija i podsticaja. Tehnologija je pokazala jasna poboljšanja u smanjenju brzine, naglog kočenja i ubrzanja. Međutim, to nije slučaj kada je u pitanju korištenje i držanje telefona u ruci tokom vožnje.

To su ključni nalazi istraživanja koje je objavila AAA Fondacija za sigurnost u saobraćaju, neprofitna istraživačka i obrazovna organizacija. Istraživanje je provedeno s ciljem identificiranja učinkovitih načina za poticanje vozača na usvajanje sigurnijih vozačkih navika .

„Ova anketa, s više od 1.400 ispitanika, mjeri šta motiviše pojedince da promijene rizična ponašanja u vožnji“, rekao je David Young, predsjednik i izvršni direktor Fondacije AAA.

Prebrza vožnja, agresivna vožnja i ometanje pažnje poznati su faktori koji doprinose velikom broju saobraćajnih nesreća.

“Pronalaženje načina za smanjenje ovih ponašanja može imati pozitivan utjecaj na sigurnost u saobraćaju i smanjiti broj povreda i smrtnih slučajeva u saobraćaju”, dodao je Young.

Da li aplikacije poboljšavaju sigurnost

Studija se zove “Randomizirano terensko ispitivanje povratnih informacija o pametnim telefonima za promociju sigurne vožnje: Poređenje fokusiranih i samoodabranih ciljeva sa standardnim porukama osiguranja zasnovanim na korištenju”. A za njene potrebe, istraživači su ispitali da li davanje povratnih informacija i podsticaja putem aplikacije poboljšava sigurnost vozača. Osim toga, ispitano je da li postavljeni ili samoodabrani ciljevi vode do većih poboljšanja.

Četiri grupe ispitanika

Različita opasna ponašanja u vožnji analizirana su tokom perioda od 12 sedmica. Učesnici su bili podijeljeni u četiri grupe sa različitim nivoima povratnih informacija i savjeta.

Prva grupa je bila grupa za posmatranje. To je kontrolna grupa. Njihova vožnja je bila praćena, ali nisu dobili nikakve povratne informacije ili podsticaje. Druga grupa je bila standardna grupa za povratne informacije. Ova grupa je sedmično primala tekstualne poruke sa povratnim informacijama i savjetima o svim praćenim ponašanjima. Treća grupa, grupa sa zadanim ciljevima , fokusirala se na jedno ponašanje koje im je dodijeljeno. Osim toga, grupa je sedmično primala poruke s povratnim informacijama i savjetima o tom specifičnom ponašanju. Četvrta grupa sa odabranim ciljevima sastojala se od učesnika koji su sami odabrali jedno ponašanje na kojem su željeli raditi. Dobijali su sedmične povratne informacije i savjete putem tekstualnih poruka u vezi sa svojim ciljem.

Primijećena poboljšanja

Među tri grupe koje su dobile povratne informacije, uočena su jasna poboljšanja. Ova poboljšanja su uključivala:

-Smanjenje brzine do 13%

-Smanjenje naglog kočenja do 21%

-Smanjenje ubrzanja do 25%

Telefon u ruci i dalje predstavlja problem

Međutim, korištenje telefona iz ruke tokom vožnje i dalje predstavlja teži problem za rješavanje i to ponašanje se nije promijenilo. Prema istraživačima: „Moguće je da su osnovni sigurnosni rezultati koje su učesnici dobili na početku studije za ovo ponašanje naveli da vjeruju da voze sigurnije nego što su zapravo vozili – i stoga nisu osjećali potrebu za daljnjim poboljšanjem.“

Učesnici su također izvijestili kako im je potencijal za zaradu dodatnog novca, sedmične povratne informacije putem tekstualnih poruka i druge taktike pomogle da promijene svoje ponašanje.

Nakon glavnog perioda studije od 12 sedmica, učesnici su praćeni još šest sedmica bez ikakvih povratnih informacija ili podsticaja, kako bi se utvrdilo da li će njihove navike opstati bez dodatne motivacije. Sveukupno, nastavili su voziti sigurnije, što ukazuje na to da su usvojili nova ponašanja čak i bez vanjskog podsticanja.

Korištenje tehnologije pametnih telefona za mjerenje opasnog ponašanja u vožnji već se dijelom primjenjuje kroz osiguranje zasnovano na korištenju, koje osiguravajuća društva koriste kako bi ponudila podsticaje za sigurnu vožnju. Ali teško je procijeniti efikasnost jer se prate samo vozači koji se dobrovoljno pridruže programu, navodi se u studiji.

Zaključuje se da programeri aplikacija mogu dodatno doprinijeti sigurnosti u saobraćaju traženjem načina za poboljšanje angažmana korisnika.

„Ohrabrujuće je da su mnogi pojedinci zadržali sigurnije navike nakon završetka studije“, rekao je Jake Nelson, direktor zagovaranja sigurnosti u saobraćaju pri AAA. “To pokazuje da pozitivno ohrabrenje, a ne samo kaznene mjere, može dovesti do sigurnijih vozačkih navika koje mogu spasiti živote.”

Tanja Mon, saradnica Forbesa